Her går nå all distribusjon på elektrisitet

På Svalbard altså. Og strømmen kommer fra kullkraft inntil videre.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Logistikk 2022:

Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Se fullstendig program og kjøp konferansebillett på logistikk2022.no

Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.

Posten har nå tatt i bruk verdens nordligste el-lastebil på Svalbard, en 19-tonner. Dermed vil nå all Postens distribusjon av pakker, post og gods i Longyearbyen skje med elektriske kjøretøy.

- Mye miljøarbeid handler om å bryte barrierer, at Posten nå har satt verdens nordligste el-lastebil inn i ordinær drift i Longyearbyen, 78 breddegrader nord, er til stor glede for ansatte og kunder og jeg håper det er til inspirasjon for andre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Posten har testet den elektriske lastebilen fra Scania under arktiske forhold på Svalbard i en måned. Kjøretøyet har bestått testen og blir nå satt inn i ordinær drift sammen med Postens øvrige elektriske varebiler som sørger for at logistikken i Longyearbyen er mest mulig bærekraftig.

- Den har levert på forventningene, så nå blir den stående her oppe. Så det blir verdens nordligste elektriske lastebil i drift, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.

Én utfordring for det grønne skiftet på Svalbard, er at elektrisiteten på øya kommer fra kullkraft. Planen er at kullkraften skal fases ut fra 2023.

– Nå har vi en fossilfri kjøretøypark. Så er det selvfølgelig en utfordring hvor energikilden kommer fra her oppe, men det er en jobb som er større enn det Posten kan gjøre på egen kjøl. Men både kjøretøyene våre og hele terminalen vår på Svalbard er fullelektrisk, sier Pettersen.

Det nye bil-tilskuddet har vært gjennom omfattende testing. Først ble lastebilen prøvd på Østlandet, så kjørte Posten den opp til Tromsø.

– Den skulle over Saltfjellet, noe vi var veldig spente på. Samtidig ønsket vi å avdekke ladeinfrastrukturen for tyngre kjøretøy. Alt var fint til vi begynte å passere Nord-Trøndelag. Da var ikke ladeinfrastrukturen spesielt god, men kjøretøyet fungerte som bare det.

Posten har i dag fem el-lastebiler og har bestilt 65 nye el-lastebiler.

Powered by Labrador CMS