GÅR FOR FART: Carl Randers, Head of Growth i Foodora Norway, mener det bør gå fortere å få levert en pakke enn et måltid som faktisk må varmes først.
GÅR FOR FART: Carl Randers, Head of Growth i Foodora Norway, mener det bør gå fortere å få levert en pakke enn et måltid som faktisk må varmes først.

Foodora tar opp pakkekampen

LEVERING PÅ MINUTTER: – Det er ingen grunn til at en pakke skal ta lenger tid å få levert enn en middag. Tvert imot kan det gå fortere, mener Carl Randers i Foodora.

Publisert Sist oppdatert
LEDER «JYPLINGEN»: Elisabeth Myhre i Foodora satser på å ta markedsandeler i logistikkmarkedet i løpet av 2022.
LEDER «JYPLINGEN»: Elisabeth Myhre i Foodora satser på å ta markedsandeler i logistikkmarkedet i løpet av 2022.

Foodora har hatt en voldsom vekst de siste årene, med sitt konsept med levering av takeaway og dagligvarer, gjerne bestilt gjennom selskapets egen app. Med nesten 4000 tilknyttede bud i 20 byer, har Foodora i løpet av få år utviklet et imponerende nettverk.

Nå tar selskapet steget inn i logistikkbransjen, og tilbyr hjemleveringstjenester for alle med egen nettbutikk. Planen er å knuse alle dagens tilbydere av pakkelevering på tid.

– Vi skal etablere en ny standard. Mens andre snakker om dager, jobber vi på minutter. Det vet vi er noe nordmenn vil ha, sier Elisabeth Myhre, Managing Director i Foodora Norge.

– I dag tar det som regel flere dager fra man bestiller på nett til man har pakken i hånden. Vi skal ta Foodora-standarden fra takeaway til pakkelevering, sier Myhre.

Rulles ut gradvis

Foodoras inntreden på markedet for pakkelevering er nå på teststadiet, men forventes å rulles gradvis ut i 2022. Selskapets første testpartner er Kinsarvik, Norges største helsekostbutikk på nett. Foodora har over nesten 4000 bud i 20 byer, men pakkelevering vil i første omgang skje i de store byene.

Head of Growth i Foodora Carl Randers forklarer at ambisjonen er å kunne levere lynraskt, men også å kunne gi butikkene som finnes på plattformen muligheten til å finne nye kunder.

– Det jeg virkelig har troen på her, er at vi får til det samme som vi gjør for restauranter, nemlig å være en måte for butikkene å nå nye kunder på. De er på vår plattform, og nå kan vi gjøre det samme for retail, sier han til MT.

FINNES I 20 BYER: Det er ingen grunn til at Foodora-budene bare skal frakte mat.
FINNES I 20 BYER: Det er ingen grunn til at Foodora-budene bare skal frakte mat.

Om du ikke er kjent med Foodoras restaurantkonsept, så fungerer det som følger. Du går inn i Foodora-appen der du får en oversikt over hvilke restauranter som tilbyr levering til din adresse, og til hvilken kostnad. Så kan du filtrere på hva slags mat du ønsker, se på ulike restauranters meny, bestille det du ønsker å få det levert hjem i løpet av svært kort tid.

Trenger kjappe plukk

Med retailere med på vei inn i appen, vil man kunne gjøre det samme med produktet du trenger akkurat nå, enten det er en duppeditt fra en elektroforretning eller kanskje en pakke paracet. I appen kan du søke frem produktet, som kanskje er i en butikk du ikke kjenner fra før, bestille og få det levert i løpet av bare noen minutter.

– Om butikken da kan levere en plukktid på fem minutter, så har jeg budet der på fem minutter, sier Randers.

10 minutter

Om kunden ikke er altfor langt unna, kan man altså få til en leveringstid helt ned i 10–15 minutter – i ekstreme tilfeller selvsagt. Randers mener at en realistisk leveringstid i områdene Foodora dekker i dag, kan være mellom 30 og 60 minutter. Det eneste som egentlig kreves av butikkene, er at det finnes et sentralt pick-up-point for budene, enten det er en fremskutt hub eller en butikk, og effektivt plukk i butikk eller hub.

– Har man klikk-og-hent er dette perfekte steder der budene kan hente varen, sier Randers. Han håper at denne forretningsformen kan bidra til å hindre butikkdød, gjennom at det igjen bli en fordel å ha sentralt beliggende forretninger.

– Du kan beholde et levende sentrum med butikker, som nå kan nå ut til kunder de ikke nødvendigvis treffer i dag, sier han.

Den første butikken som er med på laget, er Norges største nettbaserte helsekostbutikk Kinsarvik. Men det jobbes på spreng med å knytte til seg både store og små nettbutikker, og Randers mener at å kunne tilby Foodora-leveranser vil være et konkurransefortrinn.

Powered by Labrador CMS