DB Schenker tester leveringsrobot som hentepunkt i Helsinki.

Finsk pakke-autonomi

En autonom robot som leverer pakker til innbyggere i Helsinki, testes nå ut.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utviklingen innen autonomi går fort. I Finland er det nå satt i gang et pilotprosjekt med en leveringsrobot, som i fremtiden kan tjene som en tilleggsløsning i urbane områder.

- DB Schenker er aktivt involvert i innovasjonen av logistikkbransjen. I Finland har vi spesielt utviklet pakker for å lette vareflyten til ulike boligmiljøer. Vi studerer bruken av leveringsroboter, som ett hentepunkt for tettbygde byområder, sier Antti Jarva, som er ansvarlig for DB Schenkers pakkevirksomhet i Finland.

Bedre og billigere?

Det er oppstartsselskapet LMAD som står for driften av roboten.

- For oss er dette en utmerket mulighet til å teste en autonom leveringstjeneste med innbyggerne i Jätkäsaari. Vi ønsker å lære hvordan løsningen vår gir ekstra verdi for både beboere og vår partner, DB Schenker. Vårt mål er å tilby en tjeneste som er et praktisk, fleksibelt og miljøvennlig alternativ – samtidig som vi reduserer logistikk-kostnadene, sier medgründer, produktleder Gergely Horváth fra LMAD.

Ingen kø ved travle hentepunkt

Fra i går, 2, november, er en elektrisk robot i drift i Hyväntoivonpuisto i Jätkäsaari, Helsinki. Denne skal gi innbyggerne en enkel måte å hente pakkene sine.

Økningen i befolkningen i Jätkäsaari-distriktet i Helsingfors, skaper ytterligere behov for urban logistikk. Med veksten av e-handel har også logistikkbedrifter behov for nye løsninger for enklere leveranser. Leveringen av DB Schenker-pakker til kunder, vil bli testet i Hyväntoivonpuisto-området i Jätkäsaari. Dette ved hjelp av en autonom bevegelig, elektrisk leveringsrobot. Denne piloten startet i Jätkäsaari i går, 2. november 2021 og fortsetter til 10. desember 2021, forklares det i en pressemelding sendt Moderne Transport.

Dørstokkmil

- Spesielt siste mil-leveranser kan være utfordrende i byer. Piloten er basert på ønsket om å finne ut hvordan en autonom leveringsrobot, kan hjelpe med denne utfordringen, sier prosjektplanlegger Matias Oikari fra Forum Virium Helsinki.

Deltakerne i piloten inkluderer startup-selskapet LMAD – som står for driften av leveringsroboten, GIM Robotics – Helsinki bys innovasjonsselskap Forum Virium Helsinki og DB Schenker. Sistnevnte bruker nå leveringsroboten som sitt hentepunkt.

Jätkäsaaris robotpiloten for levering, er en del av innovasjonsprosjektet Last Mile Autonomous Delivery finansiert av EIT Digital. Dette prosjektet har som mål å utvikle og bringe til markedet en programvareplattform for å kontrollere, administrere og optimalisere autonomt bevegelige leveringsroboter. LMAD er spin-off-selskapet opprettet i prosjektet for å kommersialisere resultatene og drifte plattformen og robotene.

Sikkerhet er ivaretatt

Leveringsroboten stopper flere steder i Hyväntoivonpuisto. Roboten beveger seg i ganghastighet langs fortau. Under piloten er den ledsaget av en «operatør» som overvåker roboten og samtidig sørger for sikker mobilitet. Roboten er utstyrt med sensorer implementert med lidar-teknologi, som kontinuerlig observerer omgivelsene. Roboten stopper umiddelbart når det er en hindring i veien.

Å hente en pakke fra leveringsroboten, er gjort enkelt. En PIN-koden som trengs for å åpne skapet sendes til mottakeren via tekstmelding, og mottakeren legger den inn i roboten.

Roboten er omtrent 1,5 meter høy og har 13 skap, hvorav den minste er 10 cm x 44 cm x 53 cm i størrelse, mens de største skapene er omtrent på størrelse med en håndbagasje. Roboten leverer pakker en gang om dagen i Hyväntoivonpuisto-området.

Powered by Labrador CMS