PÅ EGNE HJUL: Pakkeboksroboten til Buddy Mobility kjører selv uproblematisk over gangfeltet, men dagens regler gjør at daglig leder Morten Theiste må dirigere trafikken iført ­synlighetsklær mens det skjer.

Små autonome skritt

LØREN: I Oslo har Posten i samarbeid med Buddy Mobility i høst lært litt om hvordan mottakere synes det er å hente pakker i en autonom robot.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppover fortauet ved Lørenveien i Oslo smyger en robot seg av gårde i 2-3 km/t mellom forbausede og nysgjerrige fotgjengere. Roboten er en pakkeboksrobot, og lasten er denne torsdagen i september 10 gavekort fra XXL til folk som har sagt seg villig til å teste robotlevering av pakker.

Fra sitt startsted nederst i veien kjører den rundt 250 meter krysser en vei i gangfeltet og kommer fram til dagens «holdeplass». Der tar Morten Theiste, daglig leder i Buddy Mobility og for anledningen iført påkrevd synlighetstøy, over kontrollen og lirker roboten på plass med en liten fjernkontroll.

Her er roboten på vei opp Lørenveien:

Omtrent samtidig sendes en sms til testerne om at pakken deres er klar til henting.

- Det vi vil lære er hvordan det er å implementere autonome kjøretøy, hvordan teknologien utvikler seg og finne ut av hva som er fordelene og problemene, sier Theiste.

Pakkeboksroboten er Buddy Mobilitys prosjekt nummer én, og skal vise at startupen er i stand til å gjennomføre en utrulling av et autonomt system.

- Så skal vi gjøre et større og mer systemisk prosjekt etter dette med flere roboter der vi vil prøve å løse last mile-problematikk og trafikkutfordringer i et bysentrum, forklarer Theiste.

På den digitale konferansen Transport & Logistikk 2020 kan du mandag 19.oktober kl 09.45 høre Morten Kaufmann Theiste fortelle mer om pakkeboksroboten og Buddy Mobilitys andre spennende prosjekter. Her kan du se program og melde deg på.

Posten en god partner

KLARGJØR: Ved startposisjonen nederst i Lørenveien legger Postens Svein Aaserud inn ti gavekort fra XXL, som testpersonene skal hente, mens Morten Theiste gjør ferdig programmeringen.

Å få med Posten på et slikt prosjekt er selvsagt uvurderlig for et liten og ganske ferskt innovasjonsselskap.

- Det er uvurderlig å ha dem med. Jeg må berømme Posten for å være så smidige, kjappe, kule, tillitsfulle og tillitsvekkende gjennom hele prosjektet, sier Theiste.

For Postens del er det livsviktig å finne løsningen på fremtidens logistikkutfordringer.

- Vi har et pakkevolum som øker vesentlig og et brevvolum som faller vesentlig. Og last mile er en utfordring for oss. Dette prosjektet er en del av det å «se» fremtiden. Hvordan skal fremtidens utleveringsnettverk se ut? Da er det utrolig viktig for oss å få testet ut nye konsepter og nye måter å gjøre ting på, som et ledd i å utforme våre løsninger for fremtiden, sier Svein Aaserud, som jobber med tjeneste- og forretningsutvikling i Posten.

Læringen viktigst

Både han og Theiste er ganske klare på at en pakkeboksrobot lik den som ble testet på Løren aldri vil bli rullet ut i operasjonell drift slik den ser ut i dag. Dette prosjektet handler mest nettopp om læringen rundt implementeringen og prosessen, samt mottakelsen hos kundene.

Den to uker lange testen ble gjennomført i slutten av september. I bakkant har deltakerne svart på en undersøkelse, som Buddy Mobility og Posten å skal gå gjennom og lære av. Teknisk har man også lært en del.

- Roboten kjørte som den skulle hele tiden, samtidig har vi noe teknisk læring som er viktig å adressere i fremtidige tester, sier Theiste.

Han ser for seg en fremtidig løsning der smarte kjøretøy kjører ut litt dummere installasjoner for å hente dem igjen senere.

PARTNERE: Testen på Løren var et samarbeid mellom Buddy Mobility og Posten. Nå skal Morten Theiste i Buddy (til venstre) og Svein Aaserud i Posten lære av reaksjonene etter testen.

- Vi skal finne et lag med partnere som skal definere hvordan en fremtidig løsning vil bli. I utgangspunktet har vi tanker at det skal være noe á la AGV-er som løfter, setter ut ting og henter ting. På den måten binder vi ikke opp dyre maskiner hele dagen, sier han og fortsetter:

- Litt av skjønnheten med autonomi er jo 24 timers drift, så det med utnyttelsesgrad av kjøretøy er den store fordelen med autonomi slik vi ser det. Det er på den måten vi kan velte eksisterende forretningsmodeller, mener han.

Lave kostnader

Det er også viktig å holde kostnadene nede, og pakkeboksroboten som sperrer opp øynene til folk på Løren er strengt tatt relativt low tech og rimelig teknologi i dag.

- Vi ønsker vi å ha det billigst mulig for at det skal være gjennomførbart og for å forsvare kostnadene, sier Theiste.

Norge har vært blant de første landene i verden til å implementere lovverk som regulerer bruk av autonome kjøretøy, noe som gjør det mulig å gjennomføre tester slik som Buddy Mobilitys på Løren.

NYSGJERRIGE: Forbipasserende lurte stadig på hva som kom oppover Lørenveien.

- Dette paradigmet som legger biler til grunn er problematisk. Det er ikke sikkert selvkjøring dreier seg om biler. Det vil være snakk om maskiner som er dedikert til den oppgaven de skal utføre. Dette er for eksempel en pakkeautomat. Men i dag ligger det i bunn en tanke om registrering av kjøretøy, og disse robotene er også klassifisert som kjøretøy, sier Theiste.

Nå gleder både Posten og Buddy Mobility seg til å høre tilbakemeldingene fra de 100 testpersonene på Løren.

- Å samle informasjon fra testbrukerne her blir viktig for oss. Vi vil lære hvordan folk tar imot fleksible leveringsløsninger og hvordan de forholder seg til selvkjørende kjøretøy. Hvordan fungerer denne løsningen der man kommer veldig nær, kontra andre løsninger. Det blir interessant å se, sier Aaserud i Posten.

Flere spennende prosjekter

Når sluttrapporten etter robottesten på Løren er klar, ser Buddy Mobility for seg nye lærerike prosjekter.

- Vi jobber med prosjekter for å finne veien inn i fremtiden med automasjon.Vi har lyst til å bygge et prosjekt med en flåte av mindre kjøretøyer som kan være en transportplattform for alle som kjører varer inn i, rundt i og ut av byen, sier Morten Theiste.

- Så vår vi se hva slags konsortium vi klarer å sette opp. Vi skal sette sammen teknologileverandører og gjennomføre tester. Lovverk og teknologi er ikke modent for å sette i drift og tjene penger på slike prosjekter ennå. Vi har ingen bestemt løsning for fremtiden, men vi lærer underveis og er nærmere løsningen når verden er moden. Vi forelsker os ikke i én løsning nå. Vi vet at ting hele tiden utvikler seg, avslutter Theiste.

På den digitale konferansen Transport & Logistikk 2020 kan du mandag 19.oktober kl 09.45 høre Morten Kaufmann Theiste fortelle mer om pakkeboksroboten og Buddy Mobilitys andre spennende prosjekter. Her kan du se program og melde deg på.

Powered by Labrador CMS