Schenker tester Volvo FM Electric 6x2, Globetrotter i Norge.

Testet el-Volvo i sommer

DB Schenker har i sommer prøvd ut en Volvo FM Electric 6X2 med base på Alnabru.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakta: Volvo FM 6x2, Globetrotter

Akselavstand: 3900 mm

Kontinuerlig effekt: 490 kW / 666hp

Batterikapasitet: 540 kWh

Maks ladeeffekt: 250Kw

Maks vogntogvekt: 44 t

Egenvekt: 12 t

Praktisk rekkevidde: 300 Km

- Med Volvo FM Electric får vi testet et nødvendig supplement til vår eksisterende elektriske bilpark. Både bransjen og kundene etterspør elektriske løsninger for større transportvolumer over lengere avstander. Med denne modellen kommer vi et godt stykke videre, opplyser DB Schenker i en pressemelding.

Testen er et samarbeid med Volvo hvor Schenker blant flere tar denne bilen inn i daglig drift for å hente ut erfaringer og tilbakemeldinger fra ansatte og sjåfører. Bilen har kjørt en rute på ca. 230 km. med leveringer og innhenting av gods som skal sendes ut ifra Oslo-området.

Ifølge Schenker kommer kundene med positive tilbakemeldinger på at de blir betjent av en elektrisk lastebil.

- Volvo har hatt disse bilene i et utall ulike tester i lang tid, blant annet gjennom to sesonger med vintertester, og serieproduksjonen den starter nå. Når vi nå i tillegg har en testbil ute hos Schenker og andre utvalgte kunder i Norge, så gir det oss en mulighet til å få tidlige og verdifulle tilbakemeldinger og vi får høstet erfaringer på bilen i praktisk bruk. Vi får testet med mange sjåfører, på ulike kjøreruter, med forskjellige typer hengermateriell, og vi får testet lading på en del eksisterende ladeinfrastruktur, sier produktsjef i Volvo, Kjetil Bergflødt;

Ifølge Bergflødt har testbilen også en viktig oppgave med å gi norske kunder førstehåndserfaring med tyngre el-lastebiler, og hvordan de kan bidra til å løse behov for utslippsfri transport, avdekke hvilke muligheter og begrensninger som finnes, og hvilke tilpasninger som eventuelt skal til for å utnytte batterielektrisk lastebil optimalt for deres transportbehov.

Den nylig avsluttede testperioden ga ifølge Schenker en rekke nyttige tilbakemeldinger sett fra både sjåførens og den operative driftens ståsted. Denne modellen blir satt i serieproduksjon nå og norske kunder kan forvente levering utover høsten

Powered by Labrador CMS