TESTES: 40 tonns kombinasjon med bil og henger testes nå ut. Blant annet skal den sammenlignes med biler som benytter pantograf.

Tester eActros med 40 tonn

NY FASE: Mercedes-Benz har innledet en ny fase i utviklingen av eActros som nå kan trekke henger med 40-tonns totalvekt.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den batterielektriske eActros er nå godkjent som lastebil og tilhenger-kombinasjon med totalvekt på 40 tonn. Den første bilen er overlevert Logistik Schmitt for ytterligere testing. Selskapet er samme selskap som gjennomførte mange av testene med singelbilen. eActros er allerede mulig å bestille i denne konfigurasjonen. Siden teststarten i 2019 har eActros tilbakelagt mer enn 70.000 kilometer, fordelt på over 7000 turer.

Bilen til Logistik Schmitt benyttes til å transportere transmisjonshus og akslingkomponenter til Daimler Truck-fabrikkene i Rastatt og Gaggenau. Bilen går i tre skift og kjører inntil 300 km daglig.

Tilhenger

For å trekke tilhengere over 10 tonn, må trekkbilen ha et kontinuerlig bremsesystem. I eActros består dette av en tilhengerbrems (High Power Brake Resistor eller HPR) for batterielektriske kjøretøy.

PS: Bilen som benyttes hos Logistik Schmitt er en eActros 300 (6x2), designet for bruk med tilhenger, utstyrt med et Rockinger tilhengerfeste.

Powered by Labrador CMS