VANT: Harald Seidel bød på den første sniktitten på nye DAF XD for ITOY-juryen. Det endte med seier.

DAF XD – Truck of the Year 2023

IAA: «Night of the stars» er ett av de nye konseptene som redefinerer IAA Transport. Her ble den viktigste bransjeprisen Truck of the Year 2023 delt ut.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nybakte DAF-sjefen Harald Seidel mottok prisen fra juryformann Gianenrico Griffini, kvelden før publikum strømmet inn av dørene til IAA Transport 2022.

Kort om ITOY

Truck of the Year-juryen (ITOY) består av 24 journalister fra 24 land i Europa. I Norge er det Torbjørn Eriksen i tidsskriftene Anlegg&Transport og Moderne Transport som er jurymedlem. Hvert jurymedlem har 12 poeng til rådighet, men kan maksimalt gi 7 poeng til én kandidat. Jurymedlemmet er ikke forpliktet til å benytte alle de 12 poengene. Prisen deles ut til den bilen som er introdusert i markedet i løpet av det siste året, som juryen mener bidrar til den største forbedringen av landeveistransport. Kriteriene som vurderes er blant annet, teknologiske innovasjoner, komfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, drivstofføkonomi, miljøavtrykk og de totale eierkostnadene (TCO).

Dekra

Truck of the Year-gruppen takker Dekra for å uavhengig samle inn og avstemme resultatene på vegne av Truck of the Year og Truck Innovation Award.

Vinneren ble stemt frem av 24 nyttekjøretøyjournaliser fra like mange europeiske land. Med 134 stemmer gjentok DAF fjorårets bragd da XF/XG-seriene vant prisen. DAF hadde i år tøff konkurranse fra den nye langtransport drivlinjen til Scania Super og tredje generasjon OM471 motoren i Mercedes-Benz Actros.

Truck of the Year-prisen deles ut til den lastebilprodusenten som i løpet av de siste 12-månedene har bidratt sterkest i utviklingen av landeveistransporten i Europa. Juryen skal vurdere teknologisk innovasjon, komfort og sikkerhet, kjøreegenskaper og ikke minst drivstofføkonomi og de miljømessige påvirkningene som bilene har.

Med mye av den samme plattformen som fantes i fjorårsvinneren, men raffinert til et mer distribusjons og kortdistanse formål samtidig som også XD-serien utnytter det nye masse og lengdebestemmelsene i EU.

Resultatet er en helt ny lastebilserie som øker den direkte sikten fra hytta, større innvendig volum, bedre aerodynamikk, forbedret drivstofføkonomi med nye motorer. Både den aktive og den passive sikkerheten er forbedret sammen med enda bedre førerkomfort.

Etter å ha gjennomført omfattende prøvekjøringer i Nederland fikk juryen erfare oppdateringene og den forbedrede sikten i XD. Den nye drivlinjen med MX-11 motorene i kombinasjon med ZF TraXon girkassen ble også omtalt i positive ordlag av juryen.

Juryformann Gianenrico Griffini uttalte under overrekkelsen at med introduksjonen av nye XD-serien har DAF utviklet en toppmoderne distribusjonsbil som setter en ny standard for lastebilindustrien. Videre viser DAF at nye XD også er en plattform for fremtiden med introduksjonen av nye elektriske XD under IAA.

Powered by Labrador CMS