AVDUKET: På den første pressedagen under IAA ble nye DAF XD avduket med en bred portefølje av ulike hytte og motoralternativer.

DAF XD lansert på IAA

EINDHOVEN: Vi var på plass i Eindhoven for en sniktitt på nye DAF XD noen uker før lanseringen på IAA.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NYTT: Det er kommet ett nytt og mindre dashbord i tillegg til de vi finner i XF/XG.

Bare en snau måned etter at den nye DAF-sjefen, Harald Seidel, inntok sjefsstolen kunne han avduke nye DAF XD for Truck of the Year-juryen. Mandag ble bilen offisielt avduket på IAA i Hannover.

Den nye plattformen er tilrettelagt for alternative drivlinjer og allerede under IAA skal kundene kunne bestille bilen med elmotor. (se egen artikkel)

Viderefører XF og XG/XG+

Mye av det vi kjenner fra den nye hytteserien som DAF lanserte for ett år siden er også benyttet i nye XD. For å effektivisere har man benyttet stammen og mange av platene, dette er så senket 170 mm på rammen, noe som fører til at det er en 32 cm høy tunnel i gulvet på nye XD. Totalt blir det tre hytter tilgjengelig i XD-serien en lav daghytte, en lav sovehytte og en sovehytte med høyt tak. Den 160 mm lengre fronten er også overført til nye XD-serien.

MINSTE: Den minste daghytta er senket 170 mm på rammen i forhold til på XF.

Ettersom plattformen også deles vil sikkerhetsnivået være det samme eller høyere enn i bilene som ble lansert sist år. Blant annet får bilene mulighet til et stort og lavt vindu i døren på passasjersiden. Sammen med en passasjerstol som kan felles opp gir, dette føreren en unik direkte sikt mot fremre hjørne av bilen. I tillegg har DAF erstattet hjørnespeilet med ett digitalt kamera som gir en god sikt både rett foran og på passasjersiden av førerhuset. Den senkede hytten i XD har den samme frontruten som i de større bilene det gir en meget god sikt fremover da den er senket 17 cm. Dette gjør det enklere å se personer som beveger seg foran bilen.

Det er også utviklet et eget dashbord for XD som er noe mindre enn det som sitter i XF. Det gjør sikten enda bedre fremover og spesielt små barn vil være lettere å se. For de som ønsker det er det også mulig å få det større dashbordet fra XF.

Det blir muligheter til å velge speilkameraer i stedet for de tradisjonelle sidespeilene, dermed kan bilen være helt speil-løs.

MULTITORQUE: I det høyeste giret har MX-11 motorene 150 Nm ekstra moment.

Nye dieselmotorer

Det blir tre Paccar MX-11 motorer å finne under hytta i XD. MX-11 270 kW/360 hk / 1800 Nm, MX-11 300 kW / 400 hk / 2000 Nm og MX-11 330 / 2200 Nm. Alle motorversjonene har en flat momentkurve fra 900 o/min til 1400 o/min., topp motorkraft ligger på 1600 omdreininger. I tillegg har alle motorene multitorque-funksjon som gir 150 Nm ekstra moment i de høyeste girene.

Motorene har fått nye topper og blokk. Det er nye injektorer og nytt stempeldesign. For å redusere krafttap fra tilleggsutstyr er det en ny dynamo, en ny oljepumpe med bedre kontroll, og en tosylindret kompressor. En helt ny turbo er med på å gi motorene den lange og flate momentkurven.

I tillegg til jobben som er gjort med motorene er også etterbehandlingssystemet endret blant annet med ny dosering og blanding av AdBlue. Totalt har bilen inntil 10 prosent bedre drivstoffeffektivitet enn forgjengeren.

I den nye XD-serien blir det kun automatgir tilgjengelig. Standard girkasse blir ZFs TraXon-automatiserte girkasse. I tillegg til automatisk valg av startgir og urge-to-move-funksjonene samt forbedrede prediktive funksjoner som ble introdusert med XF/XG har man også to nye funksjoner i offroad modus; en funksjon for å gynge seg løs og en som slår av antispinn.

Dersom man ønsker en alternativ girkasse er det også mulig å bestille bilen med enn helautomatisk girkasse fra Allison.

Innvendig i førerhuset

Her kjenner vi oss umiddelbart igjen med det samme designet som i XF/XG. Instrumentclusteret er heldigitalt, i midtkonsollen sitter en stor digital skjerm, med hurtigknapper for rask navigering nederst.

Rattet kan tiltes inntil 55° for å finne best mulig sitteposisjon. Setet har godt med justeringsmuligheter. Sengene er av samme kvalitet som i XF

Hyttefjæringen har fått et nytt demperdesign, og kollisjonsbraketter som sørger for å flytte hytta bakover og dempe kollisjonskraften dersom uhellet skulle være ute. Det er også enklere å entre hytta og standard er to-trinn, men for store dekk er det mulig å få bilen med tre trinn. Den lavere totalhøyden går naturlig nok utover den innvendige høyden i hytta, og den høye hytta har en høyde på 175 cm mens de to lave variantene har en innvendig høyde på 130 cm. Til gjengjeld er den innvendige lengden økt med 15 cm for den korte daghytta. Dette gir bedre muligheter for å justere setet, i tillegg får man mere oppbevaringsmuligheter og en bedre ergonomi for ett tredje midtsete.

Tidligere ble CF levert med en smalere hytte, nå får alle hyttevariantene den samme 2,5 meters bredden.

Fleksibel

XD kan leveres i et utall av ulike konfigurasjoner, for ulike formål. Den kommer med 2, 3 eller 4 aksler. Tre ulike hyttestørrelser, og flere motor og girkassealternativer. I tillegg er bilen konstruert for å være fleksibel og påbyggervennlig. Det er fire ulike kraftuttaksmuligheter, i fronten av bilen, i girkassen, på svinghjulet og på motoren. Bilen er også klargjort for å montere en generator.

Powered by Labrador CMS