Dachsers nye el-lastebil er en Volvo FL Electric.

Dachser tar i bruk el-lastebil i Oslo

I november kunne Dachser endelig ta i bruk sin første batterielektriske lastebil i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For å kutte sitt CO₂-utslipp i Oslo-området har Dachser Norway inngått et samarbeid med transportøren Cargotron, der de sammen har investert i en elektrisk lastebil av typen Volvo FL Electric. Nå i november kunne logistikkleverandøren endelig ta i bruk el-lastebilen og begynne å levere varer inne i Dachsers utslippsfrie leveringssone i Oslo. Innen denne sonen utføres alle leveringer nå utslippsfritt.

Med leveringen av Dachser Norways første eldrevne lastebil til terminalen på Vinterbro kan selskapet øke antallet av de utslippsfrie leveringene til sentrum av Oslo. Etter å ha etablert kraftige ladestasjoner på 22 kW, som kan fullade lastbilens batteri på 8–9 timer, kan el-lastebilen forsyne kunder i det sentrale Oslo med varer.

Fra før har Dacsher to elektriske eCraftere som driver med distribusjon i Oslo.

– Vi er veldig glade for å endelig kunne ta i bruk vår første elektrisk drevne lastebil her på Vinterbro, sier Armend Krasniqi, General Manager for Dachser Norway.

– Vi ønsker å bidra aktivt med å redusere miljøutslipp, og dette er et viktig steg i riktig retning. Dette er en videreføring av prosjektet vårt om å kunne levere utslippsfritt i større deler av Oslo, og vi gleder oss til å følge med på utviklingen.

Den nye elektriske lastebilen kommer som et tillegg til de to eCrafterne som logistikkleverandøren har brukt til å levere varer med i Oslo siden høsten 2020. Lastebilen kan romme 18 paller og har en nyttelast på 5 tonn. Fullastet kan den i teorien kjøre opptil 170 kilometer på en enkelt oppladning, men i praksis er tallet nærmere 120 kilometer avhengig av den enkelte sjåførs kjørestil og værforhold.

Sjåfør-krav

Den elektriske lastebilen og de to eCrafterne stiller høye krav til sjåfører, og derfor har Dachser Norway vært opptatt av at de utvalgte sjåførene har blitt opplært med kjøretekniske kurs. På den måten vet de hvordan de kan kjøre mer miljøvennlig, og dermed maksimere rekkevidder.

«Når vi bruker ressurser på et prosjekt som dette, er det avgjørende å sørge for at alle ledd fungerer optimalt. Derfor er det for eksempel viktig å ha riktig samarbeidspartner, flinke sjåfører og effektive kjøreplaner, forteller Krasniqi.

– Fordi det er viktig for oss å bidra der vi kan i klimakampen, og å kunne imøtekomme våre kunder i Oslo sentrum, så har vi brukt mye tid og energi på å finne miljøvennlige løsninger de siste årene. Planen fremover er at vi innen to år får ytterligere to elektriske lastebiler av samme kvalitet som denne, og slik regner vi med å kunne operere utslippsfritt innenfor alle postnumre i Oslo innen 2025, legger han til.

Europa rundt

Innen utgangen av 2022, vil Dachser ha implementert konseptet, DachserEmission-Free Delivery, i minst elleve europeiske byer. I tillegg til Oslo er det foreløpig byene: Stuttgart, Freiburg og Praha som oppfyller kravene.

– Vårt strategiske mål er å bidra til klimabeskyttelse. For å nå målet satser vi på effektiv logistikk og innovasjon, i tillegg til samarbeid med kunder og forretningspartnere som i likhet med oss ønsker å bevege logistikkbransjen mot lav- eller nullutslippsteknologier, sier Stefan Hohm, Chief Development Officer hos Dachser.

I tillegg til bruk og utvikling av batterielektriske kjøretøy og bærekraftig bylogistikk innebærer Dachsers langsiktige klimastrategi blant annet økt bruk av fornybare energikilder og grønn strøm. Fra 2022 kommer logistikkleverandøren til å hente 100 prosent av strømmen over hele verden fra fornybare kilder. I tillegg kommer Dachser til å firedoble mengden grønn strøm de genererer selv ved bruk av fotovoltaiske systemer.

Powered by Labrador CMS