Anders Henni ble hentet til Brubakken for å gjøre en snuoperasjon - som nå ser ut til å lykkes.

Brubakken traff bånn – og spratt opp igjen

Blodrøde tall, et katastrofalt IT-prosjekt og agenturer som forsvant har preget det siste tiåret til Brubakken. Men en omlegging av driften har fått truck-leverandøren på rett kjøl igjen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brubakken AS er en av Norges mest tradisjonsrike leverandører av materialhåndteringsutstyr, og har hatt mange ulike truck-agenturer, som Nissan og TCM. Men det siste tiåret har vært tøft for Porsgrunn-bedriften, med blodrøde tall. I 2018 endte årsresultatet på minus 28 millioner kroner, mens driften gikk hele 43 millioner kroner i minus. Og man måtte helt tilbake til 2012 før man finner grønne tall på bunnlinjen.

Slik kunne det naturligvis ikke fortsette.

– Selskapet har tapt mye penger over tid, men vi driver ennå og ryktet om vår død er betydelig overdrevet.

– Har vært på bånn

Brubakken selger også flere andre produkter enn Hyster, blant annet Hubtex ...
... Mafi ...
... og Seacom.

Det sier Anders Henni, som kom inn for å snu Brubakken-trucken i desember 2019. Det mener han nå at selskapet har klart, etter en tøff og lang prosess.

– Nå har vi vært på bånn og begynt å svømme oppover igjen, sier Henni.

Brubakken-konsernet består i hovedsak av Brubakken AS, Brubakken Rental AS, Liftgruppen AS og de svenske avdelingene Brubakken AB og Liftgruppen AB.

– I de tre Brubakken-selskapene er vi nå rundt 90 ansatte, og 25 ansatte i Liftgruppen. I 2016 var det omtrent 200 ansatte. Mye av reduksjonen skyldes naturlig avgang, men det sier seg selv at det har vært en tung og smertefull prosess, forteller Henni.

Det største steget ble tatt våren 2020 da covid kom. Mange i serviceorganisasjonen ble permittert.

– Vi lærte at vi klarte å håndtere servicedriften med færre ansatte og derfor ble permitteringene raskt konvertert til permanente oppsigelser. Det er ting som treffer enkeltmennesker brutalt, men vi har hatt et godt samarbeid med klubben i bedriften og heldigvis var det teknikere som gikk ut i et ellers svært godt arbeidsmarked, sier Henni.

Resultatet var ifølge Henni at man ganske raskt klarte å drive servicevirksomheten omtrent likt med vesentlig færre mennesker.

IT-prosjekt i vasken

Et prosjekt som kostet dyrt for Brubakken, var arbeidet med å skifte ERP-system og servicesystem til ett system som skulle erstatte alt.

– Det systembyttet brukte de tre år og et eventyrlig pengebeløp på, og prosjektet gikk på godt norsk til helvete. Det resulterte at man levde i 2018 og 2019 omtrent uten styringssystem. Man fikk aldri kontroll på det. Til slutt kastet vi systemet ut igjen, og tok tilbake de systemene vi forlot. Og de er gode nok for driften, forteller Henni.

Med en trimmet organisasjon lå ting til rette for å få fart på driften igjen. Men de trøblete årene hadde skapt litt problemer. TCM-truckene hadde en negativ volumutvikling, og man mistet Konecranes-agenturet.

Service og utleie blir viktige pilarer i Brubakkens videre drift, forteller Anders Henni.

– At vi mistet Konecranes utløste vårt søk etter et nytt stortruck-agentur. Det var ikke så mange å velge i, men vi så at Hyster måtte være den beste partneren for oss. Da kunne vi samle alle truckvariantene på én leverandør, sier Henni.

Hyster inn

Det var en lang prosess, men sommeren 2021 ble kontrakten med Hyster Yale Group om at Brubakken skulle selge Hyster i Norge signert. Det betød imidlertid ikke at problemene var over.

– Signeringen kom samtidig med at Hyster kom inn i en veldig vanskelig leveringssituasjon. De hadde rekordhøy ordreinngang, samtidig som det var leveringskrise. Det har gjort at vi har hatt veldig lang leveringstid, og gått glipp av nesten et år med salg, sier Henni.

Nå er situasjonen bedret og leveringstiden på Hyster-trucker er omtrent som for andre merker for tiden, fra 3–4 måneder til ett år avhengig av trucktype.

– Samtidig tar vi inn noen standardprodukter med lang leveringstid til lager, sier Henni.

Utleie er nøkkelen

Alt beskrevet over er likevel ikke den viktigste endringen hos Brubakken. Den viktigste endringen i driften er at selskapet nå legger hovedfokus på utleie. Fra å være en truckforhandler som også leier ut trucker, vil Brubakken nå først og fremst være et utleieselskap som også selger trucker.

– Vi sa noen måneder etter at jeg kom inn at kjernevirksomheten skal være utleie og service. Det har vært viktigst å dreie virksomheten inn på utleie. Noe av det første vi gjorde var å si opp agenturet på anleggsmaskiner fra Case og gi opp satsingen i anleggsmarkedet. Brubakken var ikke skodd for å gå inn i anleggsmarkedet, selv om vi hadde servicenettverket, sier Henni, som mener utleievirksomheten er nøkkelen til suksess.

– Vi ser at stadig flere kunder ønsker mer helhetlige løsninger enn å bare kjøpe en maskin. Vi hjelper kundene med å løse sin internlogistikk, med alt det innebærer av maskiner, investeringer samt drift og vedlikehold. Her har vi bransjens mest fleksible løsninger, hvor vi har en god forretningsmodell som er tilpasset for å være med kunder både på opp og nedturer. Det har vist seg å være viktig de siste årene, og her ser vi et stort potensial fremover.

Mot lønnsom drift

I løpet av det siste året har Brubakken klart å snu driften til å bli lønnsom.

– Vi gikk ut av første kvartal i fjor med veldig svake tall. Da hadde vi en skikkelig fot i bakken, og gjorde del endringer, blant annet nedbemanninger. Den største «smellen» fikk Brubakken AB, som gikk fra 27 til 12 ansatte. Vi fjernet all virksomhet som ikke var relatert til utleie, sier Henni.

– Men da snudde vi lønnsomheten over natten. Måned for måned går 2023 bra og vi har et bra overskudd på konsernnivå både i januar og februar, sier Henni.

Ambisjonene for 2023 er at konsernet skal ha et resultat før skatt på drøyt 20 millioner kroner med en omsetning på rundt 600 millioner.

– Driften er nå sunn, og lander vi der vi nå har planlagt er vi godt skodd for å ta en mer offensiv rolle fremover, sier Henni.

Powered by Labrador CMS