Smalgangstruckene er hjertet i driften til Aditro, og nå er to nye Hystere på plass.

Gikk for Hyster igjen

KOPSTAD: Truckene fra 2010 har pålitelig løftet en halv million paller. Dermed var det ingen grunn til å bytte merke da nye krefter skulle inn hos Aditro Logistcs.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

RUTINERT: Rune Edvåg i Aditro Logistics har ledet Aditro i Norge siden 2007.

– Navet i virksomheten vår er smalgangstruckene, sier daglig leder Rune Edvåg i Aditro Logistics mens han viser oss rundt i selskapets 3PL-lager som ligger for seg selv en kilometer fra E18 vest for Horten.

På det drøyt 10.000 m² store lager er det 19.000 palleplasser fra rundt 40 ulike kunder. Her finnes alt fra kjoler til malingsspann. Lageret er manuelt og effektive trucker er nøkkelen til effektiv drift.

Da truckparken sulle fornyes med to nye smalgangstrucker var det med andre ord en viktig avgjørelse som ikke ble tatt lett på.

KOMFORT: De nye truckene fra Hyster er utstyrt med samme styresystem som de gamle truckene fra 2010, og har samme gode ergonomi med gode armlener.

– Vi kjørte en stor prosess, og prismessig kom de ulike leverandørene ut noenlunde likt. Vi fant fort ut at det ikke er de få prosentene vi kan spare på den billigste avtalen som er avgjørende, og involverte brukerne hos oss til å evaluere de ulike alternativene, sier Edvåg.

Svaret var ifølge Edvåg ganske unisont. Truckførerne ville ha Hyster. En stor del av forklaringen er at dette var kjent utstyr. For de fire smalgangstruckene som nå skal håndtere godset på lageret, er to Hystere fra 2010 og nå to fra 2023.

– Hyster hadde et fortrinn i at vi kjente godt til merket, og brukerne ønske samme type truck med de samme funksjonene bare i 2023-versjon. Og slik ble det, sier Edvåg.

BLIR MED OPP: Føreren er med gaflene opp i høyden. Slik har man bedre kontroll på pallehåndteringen.

Går og går

De to Hyster’ne fra 2010 har ifølge Edvåg håndtert rundt 250.000 paller hver i løpet av sine år i drift, og er still going strong. Kvaliteten er med andre ord god, men det var ikke gitt at Hyster skulle bli et alternativ. I løpet av årene fra 2010 til i dag har Hyster-agenturet i Norge vært innom litt ulike hender, og kvaliteten på serviceoppfølgingen har vært «litt forskjellig», som Edvåg forsiktig uttrykker det.

Men i 2021 signerte Brubakken avtale om å være norsk importør og forhandler av Hyster-trucker i alle størrelser.

– Vi var veldig fornøyde da Brubakken tok over. Det er en stor og seriøs aktør med et godt renomme. Det er veldig kritisk for oss. Vi har opplevd at trucken stopper inne i reolen, og da haster det for da får ikke vi eller kunden tak i varene. Da har vi allerede opplevd at Brubakken er der med en gang og ordner opp, sier Edvåg.

Aditro valgte smalgangstrucker der føreren har sitteplass og er med opp når pallene skal hentes. Det gir tryggest drift og laves risiko for ulykker.

– HMS-biten er svært viktig for oss. Vi har, bank i bordet, ikke hatt noen ulykker. Når føreren blir med opp har du en mye bedre kontroll på pallehåndteringen, sier Edvåg.

GÅR FORTSATT: Dette er en av de to «gamle» truckene fra 2010, som fortsatt skal gjøre en jobb på Aditro-lageret.

Ergonomien er også god med behagelige seter og armlener som gjør at føreren kan slappe godt av i skuldrene under kjøring.

Klar for automatikk

De nye Hyster-truckene er også utstyrt med forberedelse til halvautomatisk drift, men det vil ikke bli tatt i bruk fra begynnelsen av. Edvåg håper imidlertid at det kan bli implementert relativt raskt, kanskje i løpet av 2023. Da vil truckene kunne manøvrere selv til rett pallelokasjon, men før det blir en realitet må integrasjon mot WMS-systemet på plass.

Anders Henni, daglig leder i Brubakken, er glad for å ha fått tillit hos Aditro med Hyster-truckene. Han håper nå at selskapet kan sørge for at det amerikanske truckmerket kan vokse i det norske markedet.

– Hyster har hatt mange ulike distributører i Norge, men aldri fått det helt til. Det som er gøy med Hyster er at vi kommer ut til kunder med et merke som har liten markedsandel, men det blir overraskende godt mottatt, sier Henni.

Finsk-eid

Aditro Logistics i Norge er en del av Aditro Logistics AB, som igjen er eid av finske posten, Posti Group, siden 2020. Totalt har Aditro en omsetning på rundt 1,4 milliarder kroner, hvorav rundt 70 millioner stammer fra virksomheten i Norge.

Aditro har hat norsk avdeling siden 2003, først på Borgeskogen og siden 2010 på Kopstad i Tønsberg kommune. Om selskapet blir værende der er for tiden oppe til debatt.

LEVERANDØR OG KUNDE: Daglig leder i Brubakken, Anders Henni (til venstre), og Rune Edvåg i Aditro er godt fornøyde med samarbeidet.

– Vi driver sunt og godt her, men leieavtalen vår går ut om to år. Så vi vurderer om vi skal bli her eller flytte. Vi foretrekker å bli her så lenge det kan forsvares økonomisk og markedsmessig, sier Edvåg.

Lageret på Kopstad har en fyllingsgrad som varier mellom 60 og 90 prosent avhengig av sesong. Jotun er en stor kunde, og lageret fylles opp av malingsspann og koster i løpet av vinteren, men om våren skal nordmenn male og da tømmes lageret for malerutstyr igjen.

Foreløpig er bygget på 10.500 m² stort nok, men markedet kan svinge raskt. Noe Adtitro har opplevd tidligere. I 2018 var det travelt og fullt på lageret, og Aditro skulle til å signere avtale om å utvide lageret. Men like før kontrakten skulle signeres gikk to store kunder, PM Retail og Enklere Liv, konkurs omtrent samtidig.

– De sto for rundt 40 prosent av omsetningen vår. Det var ganske tøft, og vi måtte si opp folk, og gjorde et dårlig resultat det første året. Men vi har klart å få nye kunder inn og situasjonen har blitt normalisert, sier Edvåg, som er glad konkursene kom FØR avtale om utvidelse ble signert og ikke etter.

Aditro har holdt til på Kopstad én kilometer fra E18 siden 2010, men vurderer nå om leiekontrakten skal forlenges eller ikke.
Powered by Labrador CMS