Styrker sjøgods-satsingen

ColliCare var blant logistikkselskapene som var med på den første reisen fra Nederland.
ColliCare var blant logistikkselskapene som var med på den første reisen fra Nederland.

Første tur Nederland - Kristiansand

Fredag klappet The Romantika til kai Kristiansand for første gang med passasjerer og gods om bord.

Publisert Sist oppdatert

Holland Norway Lines heter rederiet som står bak den nye rutene mellom Eemshaven i Nederland og Kristiansand, med tre ukentlig avganger hver vei.

Logistikk 2022:

Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Se fullstendig program og kjøp konferansebiLlett på logistikk2022.no

Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.

Ifølge Bring, og transport-, speditør- og logistikkbransjen for øvrig, er dette et særdeles viktig knutepunkt for sjøveis godstransport og næringsliv mellom Norge og kontinentet.

Torsdag sendte både Bring og ColliCare sine første biler med Romantika.

Marcel 't Hart, Sales Director bij Bring Cargo B.V. forteller at Posten-konsernets Bring hadde bestilt tur for sin første lastebil på den nye fergeruten.

The Romantika har bildekk med plass til 300 biler og totalt 1000 lanemeter. Skipet har frem til nå gått mellom Stockholm og Riga, og har plass til 1500 passasjerer.
The Romantika har bildekk med plass til 300 biler og totalt 1000 lanemeter. Skipet har frem til nå gått mellom Stockholm og Riga, og har plass til 1500 passasjerer.

- Dette er en lovende ny rute mellom Nederland og Norge med flere ukentlige avganger. Fra Kristiansand har vi tilgang til hoved-destinasjonene på den norske vestkysten som Stavanger, Haugesund og Bergen, men det er også et godt utgangspunkt for å reise til østkysten for byer som Sandefjord og Oslo. Dagens kick-off var en suksess, og vi forventer å gjøre mer og mer bruk av denne nye ruten, sier Marcel 't Hart, Sales Director Bring Cargo B.V.

Kl. 15 torsdag ettermiddag skulle MS Romantika fra Holland Norway Lines seile til Norge for første gang, men sterk vind skapte forsinkelser. Turen ble utsatt til 19.00.

Populært

Ifølge Brings Marcel 't Hart, er den nye fergeforbindelsen fra Groningen Eemshaven ganske populær.

Siden de første oppslagene i pressen har det allerede blitt gjort 80.000 bestillinger, selvfølgelig mest av turister. Likevel, selv under den første avgangen, gikk allerede lastebiler til Norge. Den første var for Van Dijken Transport.

Seilingene vil ta 18 timer, med avgang fra Kristiansand hver onsdag, fredag og søndag kl. 15.00 og ankomst i Eemshaven kl. 09.00 neste dag. Fra Eemshaven seiler skipet hver tirsdag, torsdag og lørdag klokken 1500, med ankomst i Kristiansand kl. 09.00 neste dag.

Sommermånedene er nå nesten fullbooket, ifølge rederiet. Skipet, MS. Romantika er en cruiseferge med mye underholdning og luksus om bord. Skipet ble bygget i 2002 for Tallink. Fram til 2006 seilte skipet mellom Helsinki og Tallinn. Senere seilte Romantika mellom Tallinn og Stockholm. Etter noen ruteendringer seilte det 192 meter lange skipet mellom Marokko og Frankrike. Etter det ble skipet midlertidig brukt som Corona-karantenehotell i Glasgow.

Helt fornyet

Før skipet ble overlevert til Holland Norway Line ble det totalrenovert, både innvendig og teknisk. Det ble lagt stor vekt på å gjøre skipet mer bærekraftig, blant annet gjennom et smartere klimaanlegg og varmesystem. Oppussingen var grundig fordi skipet er ferskt. Interiøret er ryddig, og spesielt restaurantområdet er veldig pent innredet. Cruisefergen har 1000 meter bildekk og en kapasitet på 2500 passasjerer.

De siste månedene har det blitt gjort mye hardt arbeid ikke bare på skipet, men også på terminalen i Eemshaven.

Der ble det bygget et terminalbygg og en kai med rampe. Videre måtte det også opprettes tollanlegg, siden Norge ikke er med i EU. Spesielt optimistisk er rederiet med tanke på linjen, og ikke bare for turismen. Med denne nye forbindelsen er det mulig å reise direkte til Skandinavia med 60 tonns LHV-kombinasjoner. Noe som ikke var mulig til nå på grunn av den tyske 40 tonns grensen.

Ambisiøse planer

Cruise-fergetjenesten har ambisiøse planer for fremtiden. Den ønsker for eksempel å jobbe mot to skip som skal seile utslippsfritt i 2026-2027. I dagens skip investeres det permanent i bærekraftige og smarte løsninger, slik at skipet bruker mindre energi.

Powered by Labrador CMS