Kristiansand - så klart

Kristiansand Havn viser styrke og pågangsmot i kampen om godset.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Tospannet, havnedirektør Halvard Aglen og viseadm. havnedirektør Thomas Granfeldt, var i storslag på Havnedagen og Velg Sjøveien i Kristiansand Havn 31. mai.

De slo seg på brystet og kunne fortelle at med 110 deltagere hadde Sørlandsbyen slått kampanjestarten av Velg Sjøveien i Oslo 22. mai med ca. 30% i antall deltagere.

Travel og vital

Havneledelsen åpnet hele havneområdet for publikum for å oppleve en travel og vital Kristiansand Havn på nært hold.

Sørlandshavnen har direkte linjeforbindelser til 15 havner rundt om i verden. Oljeutstyr sendes til Brasil og Korea, fersk laks til Japan og Porsche-deler til Tyskland. På vei inn kommer det tulipaner fra Amsterdam, boblebad fra Wyoming og keramiske fliser fra Kina.

Kristiansand Havn har ord på seg for å ha hatt en god økonomi og sunn drift i mange år, og at ingen havner i landet kan vise til tilsvarende inntjening pr. ansatt.

Ny containerhavn

Havnedirektør Halvard Aglen forteller at containerhavna om noen år skal flyttes til næringsområdet Kongsgård utenfor sentrum.

– Dette vil være havnens største endring i moderne tid. Resultatet vil ikke bare være en ny og moderne havn, men også et nytt og spennende bymiljø der havnen er i dag. Det nye havneområdet er allerede i drift og under utvikling. Vi er også i gang med å utvikle en ny havneplan. Denne vil gi oss svar på når også containerhavnen flyttes ut av sentrum. På sikt er det faktisk kun fergetrafikken og cruise som blir i sentrum, og mye nytt sjønært areal blir tilgjengelig for brukere av byen, sier Aglen.

Han legger ikke skjul på at det koster. Investeringen med å flytte containerhavna er anslått til én milliard kroner.

Positive ringvirkninger

- Havnedagen er viktig for å fortelle hvordan Kristiansand Havn vil utvikle seg fremover. Vi er en av de mest sentrale havner i Norge og en havn i rivende utvikling. Havna står fremfor endringer som vil få positive ringvirkninger for hele regionen. Store deler av havna skal flytte, og det er en stor operasjon som tar lang tid, forteller havnedirektøren til Mtlogistikk.

Viseadm. havnedirektør Thomas Granfeldt føyer til at besøkende får her anledning til å lære om intermodalitet og om sjøveien som et miljøvennlig transportalternativ.

– Ikke minst, de blir bedre kjent med vår regionale offshorebransje, prosessindustri, næringsmiddelindustri og reiseliv, som alle er tett knyttet opp til havna og avhengig av den for å lykkes, forteller Granfeldt.

Hoksrud-insentiver

For anledningen var også statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet invitert for å møte brukere og politikere. Havnefolk er som kjent svært spente på hva slags insentiver en representant fra regjeringen har med seg sørover for å overfør mer av godset fra vei til sjø.

- Kristiansand Havn er eksemplet på moderne havnedrift med sin regionale betydning og fremtidsplaner, fremhevet Hoksrud.

Han viste til et regionalt næringsliv med direkte eller indirekte avhengighet til havna.

- Vi skal ta vår del av ansvaret med mer sjøgods, på samme måte som vi gjør til samferdselsområdene vei og jernbane, understreket Hoksrud.

Travel Haram

Bare en uke etter at han sparket i gang transportkampanjen i Oslo traff vi Velg Sjøveiens far, Hans Kristian Haram, i Kristiansand.

Han kjemper en iherdig kamp for at rederier, havner og organisasjoner innen sjøtransport går sammen om å velge sjøveien for godstransporten.

Frem til oktober skal det arrangeres 15 frokostmøter i norske havner langs hele kysten, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

- Gi oss lasten

- Gi oss lasten, og vi skal sørge for at transporten blir minst like billig som over land, sier kampanjeleder Hans Kristian Haram.

Han hevder kostnaden er sjøveiens største fortrinn.

- Jo nærmere lasten er en havn og jo lengre den skal transporteres, dess større er besparelsen i forhold til lastebil, sier Haram.

Kampanjen har som mål å identifisere to millioner tonn last som kan flyttes fra trailere og bilveien til sjøveien, noe som vil tilsvare rundt 200.000 lastebilkjøringer årlig.

Powered by Labrador CMS