Med en pick-up-port tilgjengelig i butikken, kan kunder hente ordre helt selv og når som helst.
Med en pick-up-port tilgjengelig i butikken, kan kunder hente ordre helt selv og når som helst.

Verdens første Autostore pick-up-port på plass i butikk

Nå kan kundene selv hente varer rett fra Autostore.

Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere skrevet om T. Hansen som innen fem år regner å ha et Autostore-anlegg i alle kjedens 132 butikker i Skandinavia. .

thansen

thansen ble grunnlagt i 1991 i Danmark og leverer reservedeler og utstyr til biler og andre kjøretøy, samt campingutstyr og annet fritidsutstyr til kunder i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland.

thansens splitter nye butikk i København er først ute og, har ved hjelp av Element Logic fått installert verdens første butikkløsning utstyrt med en AutoStore Pick-Up Port, som muliggjør helt automatisk levering av varer til kundene.

Kundene kan nå å bestille et produkt på nettet og hente det direkte i butikken nesten umiddelbart – og til alle døgnets tider. Snart vil dette også være mulig i andre thansen-butikker.

thansens CEO Bent Jensen har stor tro på konseptet med Autostore i butikk.
thansens CEO Bent Jensen har stor tro på konseptet med Autostore i butikk.

– Med butikken som ligger rett utenfor København tar vi det første, men langt fra det siste steget mot den ultimate kundeopplevelsen, hvor du som kunde kan kjøpe og hente varene dine når som helst på døgnet. Ingen kø, ingen faste åpningstider. Det er fremtiden, og vi som kjede starter fremtiden nå, sier grunnlegger og administrerende direktør i thansen, Bent Jensen, om butikken, som offisielt ble innviet 2. februar 2024.

Ytterligere ti butikker i 2024

– Vi starter i Rødovre. Men planen er å implementere lignende systemer i ti av våre butikker i løpet av 2024, legger han til.

Alle disse ti butikkene vil ligge i Danmark, får vi opplyst fra logistikk-konsulent Christoffer Müller i Element Logic. 

AutoStore-løsningen implementert av Element Logic i thansens nye butikk består av 14 roboter og mer enn 18.000 kasser, opplyser Element Logic i en pressemelding. 

Til tross for lagerets beskjedne størrelse, inneholder det mer enn 32.000 av thansens 200.000 artikler, ettersom lageret tillater mye mer effektiv bruk av lagringsplassen. Dette betyr at kundene får tilgang til et mye bredere utvalg av varer direkte i butikken, ettersom varene ikke trenger å bli bestilt fra et sentrallager først.

Ett plukk må til

I en AutoStore ligger det selvsagt en lang rekke produkter i hver enkelt kasse. I butikken i Rødover er det kun ett SKU i hver enkelt kasse, men mange eksemplarer av hvert produkt i kassen. 

For at sluttkunden kun skal få tilgang til sin ordre, må butikkmedarbeiderne derfor gjøre et plukk før ordren er klar. 

- Det kommer en oppgave til operatøren i butikken, som plukker ordren og legger den tilgjengelig en ny egen kasse. Når kunden scanner qr-koden sin på skjermen ved porten, blir denne kassen tilgjengeliggjort for kunden, forteller Christoffer Müller til MT.

Han legger til at denne plukkprossessen også kan automatiseres ytterligere, om det er ønskelig. Butikken i Rødovre har imidlertid også en lagerfunksjon for leveranser til andre butikker og verksteder i nærheten, så her er det uansett plukkere på jobb. 

- Paradigmeskifte

Element Logic har tidligere levert Danmarks største automatiserte lager, med 100 roboter til thansens sentrallager i Middelfart.

– Med systemet i Rødovre flytter thansen robotene direkte ut i den enkelte butikk, noe som er noe av et paradigmeskifte. Forbrukerne flytter stadig grensene for leveringstider og graden av fleksibilitet, og som selskap kan du ikke møte disse kravene uten å tenke på smarte, automatiske løsninger, sier Nikolaj Bjørn Eriksen, Managing Director i Element Logic Danmark.

Powered by Labrador CMS