AutoStore-anlegget i butikken i Rødovre, skal også servere ferdige netthandelsordre til kunder, som også kan hente dem utenom butikkens åpningstid.
AutoStore-anlegget i butikken i Rødovre, skal også servere ferdige netthandelsordre til kunder, som også kan hente dem utenom butikkens åpningstid.

Håper å ha AutoStore i 132 butikker innen fem år

Butikk-kjeden T. Hansen ruller ut automatiserte butikklagre i ti av sine danske butikker. Innen fem år regner toppsjef Bent Jensen med at alle kjedens 132 butikker i Skandinavia har en AutoStore.

Publisert Sist oppdatert
Slik skal anlegget i butikken i Rødovre bli. Det tar 665 kvadratmeter gulvareal, med kasser i 5,3 meters høyd. Det er plass til 18.600 kasser, og er utstyrt med sju conveyorporter og en pickup-port.
Slik skal anlegget i butikken i Rødovre bli. Det tar 665 kvadratmeter gulvareal, med kasser i 5,3 meters høyd. Det er plass til 18.600 kasser, og er utstyrt med sju conveyorporter og en pickup-port.

T. Hansen står bak den danske butikk-kjeden thansen og ble startet i 1991 som et postordrefirma med deler til mopeder og scootere. Siden har utvalget økt voldsomt både inne bildeler, fritidsutstyr og elektronikk og kjeden har vokst til hele Skandinavia. I Norge ble den introduserte etter oppkjøp av Thorshov Bilrekvisita i 2017.

Nå tar kjeden skritt for å effektivisere sine butikker gjennom å bygge AutoStore-anlegg inn i butikkene. Første butikk ut er i Rødovre like utenfor København. Her blir en AutoStore med 18.600 kasser og 14 roboter installert.

I første omgang skal ti av T. Hansen Gruppens butikker i Danmark teste AutoStore-løsningen. Grunnlegger av selskapet og administrerende direktør Bent Jensen er sikker på at det blir flere.

– Vi har 132 butikker i Sverige, Norge og Danmark, og jeg er nesten sikker på at alle butikkene vil få installert Autostore-systemet i løpet av de neste fem årene, sier han ifølge ltl.dk.

– Sparer plass

Håvard Hallås i Element Logic gleder seg over satsingen til T. Hansen.
Håvard Hallås i Element Logic gleder seg over satsingen til T. Hansen.

Det er Element Logic som leverer anleggene til T. Hansen, og salgsdirektør Håvard Hallås smiler ved tanken på Jensens satsing.

– 132 anlegg er potensialet her, ja, sier han til MT.

Han forteller at AutoStore-lager i butikk er noe som stadig blir mer aktuelt, siden arealer blir et knapphetsgode.

– Vi ser at kostnader med butikklokale øker, samtidig som man ønsker et størst mulig utvalg på minst mulig kvadratmeter, og da er AutoStore en god løsning – spesielt for volumdrevne butikker som thansen, sier Hallås.

Han forteller at det ikke er bestemt når og eventuelt hvor den første AutoStoren skal bygges ved thansens butikker i Norge.

86 prosent av varene

For T. Hansens del vil robotene ved butikken i Rødovre håndtere rundt 86 prosent av de rundt 35.000 ulike varene butikken har tilgjengelig.

– I noen kasser har vi mange forskjellige varer fordi de er ganske små. Siden vi mottar 30 paller med varer inn i Rødovre-butikken hver dag, er det både enkelt og raskt å lagre dem i robotsystemet etter at varene er fordelt i kassene. Tidligere, når varene ble lagt i hyllene manuelt, tok det ganske lang tid. Selv om det er mange ansatte i butikken, sier Bent Jensen.

Lageret fylles via en av de tre transportstasjonene, som er plassert på siden av robotsystemet rett overfor henteporten.

Peter Bimmermann, administrerende direktør for AutoStore i Tyskland, viser hvordan en pickup-port fungerer. Slike skal nå etableres i thansens butikker slik at netthandelskunder kan plukke opp sine ordre.
Peter Bimmermann, administrerende direktør for AutoStore i Tyskland, viser hvordan en pickup-port fungerer. Slike skal nå etableres i thansens butikker slik at netthandelskunder kan plukke opp sine ordre.

– Alt i alt er dette operasjoner som sparer både tid og timeverk, sier Jensen.

Hent i butikk-løsning

I tillegg til at AutoStore kan gjøre lagringen mer plasseffektivt, skal det også brukes til å levere ut varer til netthandelskunder som har valgt «hent i butikk» som leveringsløsning. Da plukkes ordren i butikk, legges i en ny AutoStore-kasse som kjøres tilbake inn i anlegget.

Kunden kan når som helst på døgnet gå til en egen pickup-port, taste sin hentekode, og får så kassen med sin ordre servert.

– Våre klare forventninger er at hentesystemet skaper større spredning utover dagen i kundeinnhentingen. Henteporten vil bli plassert ved inngangen til butikkene, slik at du kan låse opp butikken etter stengetid og samtidig holde åpen for henting av varer. Varer som bestilles før klokken 19 plukkes og gjøres klare og kan deretter hentes når som helst på døgnet, forklarer Bent Jensen til ltl.dk.

T. Hansen har god erfaring med AutoStore fra før, og har et av Danmarks største anlegg med 160.000 kasser i drift ved sitt sentrallager i Middelfart.

Powered by Labrador CMS