SATSER BREDT: Administrerende direktør Arild Drageset (til venstre) vender ikke ryggen til gaffeltruckene, men håper at Jens Gjerlaug som leder forretningsområdet systemløsninger, skal spre hele Jungheinrichs produkt­portefølje ut i det norske markedet.
SATSER BREDT: Administrerende direktør Arild Drageset (til venstre) vender ikke ryggen til gaffeltruckene, men håper at Jens Gjerlaug som leder forretningsområdet systemløsninger, skal spre hele Jungheinrichs produkt­portefølje ut i det norske markedet.

Fra truckleverandør til totalleverandør

VISER HELE SPEKTERET: Jungheinrich er i ferd med å levere to store automasjonsanlegg i Norge, og satser offensivt som en totalleverandør av lagerprodukter.

Publisert Sist oppdatert
AUTOMATISK: Jungheinrich har ikke bare trucker, men også det meste innen automatiserte løsninger, her et kransystem for småvarer.
AUTOMATISK: Jungheinrich har ikke bare trucker, men også det meste innen automatiserte løsninger, her et kransystem for småvarer.

Når Jens Gjerlaug, Manager Logistics Systems, hos Jungheinrich Norge spør kunder hva de forbinder med Jungheinrich, svarer alle det samme: «Truck». Og det er selvsagt ikke feil, men Gjerlaug skulle så gjerne ønske de tenkte kranlager, miniload, heisautomater, AGV, WMS og reoler like naturlig.

– At alle svarer «truck» er mitt problem som ansvarlig for systemavdelingen, sier Gjerlaug.

Salg og utleie av tyske kvalitetstrucker har vært den altoverskyggende hovedgeskjeften i Jungheinrich Norge. De siste årene har selskapet gradvis fokusert mer og mer på systemløsninger.

– For 6–7 år siden begynte vi å jobbe med hele Jungheinrichs portefølje. Vi begynte med reolsalg, sakte, men sikkert. Vi begynte med AGV og i det små med automatisering og innredning, forteller administrerende direktør Arild Drageset.

Fortsatt sterke på truck

Han har vært toppsjef i Jungheinrich Norge siden 2006. Han er litt overrasket over at truckmarkedet i Norge har holdt seg såpass godt som det har.

– I mitt hode var det åpenbart at automasjon kom til å overta fra truckdrift, på grunn av høye personalkostnader. Men vi har ennå ikke sett noen kollaps på truckmarkedet i Norge, selv om det er levert mange store automatiserte anlegg, sier han.

Selv om trucksalget fortsatt holder seg høyt, var Drageset klar over at det måtte settes inn et ekstra gir også på salget av mer kompliserte systemer. For fire år siden hentet han Jens Gjerlaug fra Swisslog for å lede satsingen på automasjon.

HAR BREDDEN: Med Jungheinrich skal du få alt fra reoler og trucker til kompliserte systemer.
HAR BREDDEN: Med Jungheinrich skal du få alt fra reoler og trucker til kompliserte systemer.

Bohus og DSV

Og nå ser det ut til å ha løsnet. Jungheinrich har fått ansvaret for innredning i Bohus’ nye sentrallager på Fetsund med stor grad av automasjon, og er også i ferd med å levere et større automasjonsanlegg til det nye lageret til DSV i Vestby.

Om Bohus-leveransen sier Drageset:

– Dette prosjektet representerer en milepæl for Jungheinrich Norge AS som viser at vår beslutning om å utvikle oss til å bli en totalleverandør innen intralogistikk var riktig. Vi har gått fra å være truckleverandør via automatisering av trucker, til nå å ta steget fullt ut for helautomatiske kranløsninger. Jungheinrich har i lang tid levert store ASRS-prosjekter i Europa. ASRS-prosjektet som vi nå har utviklet sammen med og for Bohus, blir Jungheinrich sitt første i Skandinavia.

KUNDE 1: Bohus’ ny lager på Fetsund får en høy grad av automasjon takket være Jungheinrichs løsninger.
KUNDE 1: Bohus’ ny lager på Fetsund får en høy grad av automasjon takket være Jungheinrichs løsninger.
KUNDE 2: DSVs store nye anlegg på Vestby skal også fylles opp med automatiske løsninger fra Jungheinrich.
KUNDE 2: DSVs store nye anlegg på Vestby skal også fylles opp med automatiske løsninger fra Jungheinrich.

Anlegget til Bohus får en høy grad av automasjon. Foruten en manuell del på 2000 palleplasser, er det tre automatiserte deler for europall (10.000 lokasjoner), kasser (22.000 lokasjoner) og blåbrett (1200 lokasjoner), med stasjoner for inngående og plukk. Alle delsystemene blir koordinert og administrert av Jungheinrich WCS, som igjen er integrert mot SAP.

Vil være med fra start

For å kunne levere best mulig løsning til kunden, ønsker Jungheinrich å være med helt fra idéfasen.

– Det er optimalt å være med fra start når kunden sier «vi må gjøre noe med lageret vårt». Vi tilbyr da en uforpliktende analyse, der vi ønsker å identifisere hva kundens behov er, både nå og om ti år, sier Gjerlaug.

Det betyr ikke at Jungheinrich kommer til å foreslå en automasjonsløsning hver gang.

– Det kan hende vi «dreper» automasjon på førte møte. Ikke alle har det behovet. Du vil få en nøktern vurdering fra vår side. Og fordi vi tilbyr alle typer løsninger under eget navn, er ikke vi nødt til å selge inn en komplisert automatisk løsning. Vi kan like gjerne levere en konvensjonell løsning med trucker og reoler, om det er de behovet kunden faktisk har, sier Gjerlaug.

At det er riktig å vri fokus mot automatisering nå, er Arild Drageset sikker på.

– Jeg er overbevist om at automatisering vil være en like tydelig overskrift for utviklingen de neste årene, som digitalisering har vært det i det siste, sier han.

I hele Jungheinrich-systemet internasjonalt tilhører 18 prosent av omsetningen forretningsområdet for systemløsninger – grovt sett «alt» som ikke er trucker. På sikt har systemavdelingen som mål å stå for en fjerdedel av omsetningen..

– Med årets leveranser er vi der i dag, men det vil variere ettersom noen av disse prosjektene er veldig store og kan påvirke omsetningen i stor grad, sier Drageset.