FYLLER HULLET: Mari Låtun Stebekk (fra venstre) fra Swisslog, Jarle Erlandsen Hagen, supply chain manager og Christian Westheim prosjektleder hos Unil foran det store gapet som de neste månedene skal fylles av et nytt tilbygg og etter hvert automatiserte stablingskraner.
FYLLER HULLET: Mari Låtun Stebekk (fra venstre) fra Swisslog, Jarle Erlandsen Hagen, supply chain manager og Christian Westheim prosjektleder hos Unil foran det store gapet som de neste månedene skal fylles av et nytt tilbygg og etter hvert automatiserte stablingskraner.

Unil mer enn dobler kapasiteten ved lageret i Våler

VÅLER: Med totalt 31 stablingskraner fra Swisslog dobler Unil kapasiteten ved lageret. – Dette blir nok et av de største i Norden, sier supply chain manager Jarle Erlandsen Hagen.

Publisert Sist oppdatert
STOR BLIR STØRRE: Lageret i Våler skal doble kapasiteten til over 105.000 palleplasser.
STOR BLIR STØRRE: Lageret i Våler skal doble kapasiteten til over 105.000 palleplasser.

Unil AS er ansvarlig for import, utvikling, innkjøp og markedsføring av produkter under NorgesGruppens egne merker, og har en portefølje på rundt 4000 produkter. På det effektive lageret i Våler er målet å holde kostnaden per palle som håndteres på et så lavt nivå som mulig.

Like viktig er det kanskje å ha god nok kapasitet og sikre forsyningsevnen, og gi NorgesGruppens butikker en konkurransefordel.

– Rollen til Unil er å skape konkurransekraft i butikk. Oppgaven er å gjøre NorgesGruppens butikker mer unike enn konkurrentenes. Vi vil sikre at vi er leveringsdyktige hele tiden og at butikkene aldri går tom for varer, sier supply chain manager Jarle Erlandsen Hagen, mens han står på taket ser ut på et stort gap mellom Unil-lagerets to høye kranlagre.

16 nye kraner

Nå skal det 75 meter brede gapet fylles igjen. Kapasiteten skal mer enn dobles og 16 nye Vectura stablingskraner fra Swisslog skal sikre effektiv drift. Når utvidelsen står ferdig vil det totalt være 31 stykk 34 meter høye kraner og 105.500 palleplasser.

– Da blir nok dette et av de største kranlagrene i Norden. Dette anlegget vil vi bli veldig stolte av og kan dekke NorgesGruppens behov for egne merkevarer i ti år, sier Hagen.

GODT SAMARBEID: Unils prosjektleder Christian Westheim og Mari Låtun Stebekk i Swisslog er svært fornøyd med det etterhvert langvarige samarbeidet.
GODT SAMARBEID: Unils prosjektleder Christian Westheim og Mari Låtun Stebekk i Swisslog er svært fornøyd med det etterhvert langvarige samarbeidet.

Christian Westheim er Unils prosjektleder for utvidelsen. Han forteller at en av årsakene til utvidelsen er at det er viktig å ha nok lagerkapasitet til å gjøre strategiske oppkjøp.

– Det handler om å kjøpe varer når det er tilgjengelig. Ta reker for eksempel. Fangsten skjer nå på høsten, mens markedet er til sommeren. Lageret må fylles opp nå med reker. Det er viktig å handle opp den type varer når de er tilgjengelig. Da trenger vi plass til å ta det inn, sier Westheim.

Skal være litt bedre

Hagen har et klart konkurranseinstinkt, og jager etter å ha en så effektiv og rimelig lagerdrift som mulig.

PLANEN: Illustrasjonen viser hvor det skal bygges på lageret. Først og fremst nytt stort krananlegg i midten, men også et utvidet ut-torg for frysevarer (bak til høyre).
PLANEN: Illustrasjonen viser hvor det skal bygges på lageret. Først og fremst nytt stort krananlegg i midten, men også et utvidet ut-torg for frysevarer (bak til høyre).

– Vi skal være litt bedre enn konkurrentene, og litt bedre enn Asko som jo er i samme «familie». Vi skal ha lavere kostnad per pall. En krone per pall blir jo en del over tid, sier han.

Unil har redusert den nevnte pallekostnaden fra nesten 300 kroner i 2015 til dagens nivå på rundt 80 kroner per pall.

KRAN PÅ KRAN: 16 nye Vectura-kraner skal sørge for effektivitet i det utvidede anlegget. Det mørkeblå området på illustrasjonen er fyrsedelen.
KRAN PÅ KRAN: 16 nye Vectura-kraner skal sørge for effektivitet i det utvidede anlegget. Det mørkeblå området på illustrasjonen er fyrsedelen.

Utvidelsen er planlagt å være i full drift sommeren 2023. Selve bygget skal være klart til sommeren neste år. Da skal Swisslog inn og starte monteringen av de automatiske systemene. Den totale budsjettrammen på utvidelsen er på 400 millioner kroner. Totalt kan det håndteres drøyt én million paller årlig ved full drift.

– Ved oppstart vil jo pallekostnadene gå opp igjen, fordi vi ikke har volumet til å fylle den størrelsen enda. Men ambisjonen er å komme ned på 70-tallet igjen, sier Hagen.

– Har samme mål

Det er igjen Swisslog som skal levere innmaten i lageret. Fra før går 15 Vectura stablingskraner i anlegget, og i det nye påbygget skal ytterligere 16 kraner settes opp – fem i frysedelen og elleve i tørrvarelageret.

PLASS TIL MYE: Swisslog-kranene er 34 meter høye og håndterer 19 palleplasser i høyden og 90 i dybden.
PLASS TIL MYE: Swisslog-kranene er 34 meter høye og håndterer 19 palleplasser i høyden og 90 i dybden.

– Vi har samme målsetting som Unil: nemlig å hjelpe kundene våre til å bli mer konkurransedyktige, sier salgssjef for integrerte løsninger i Swisslog, Mari Låtun Stebekk.

Unil var strengt tatt aldri i tvil om at det var Swisslog som skulle få levere de nye kranene, selv om flere andre konkurrenter meldte sin interesse.

– Vi har jo ikke giftet oss med Swisslog, men vi hadde dem fra før og er totalt sett godt fornøyd med dem på både leveranser og service, sier Jarle Hagen.

– Vi i Swisslog synes samarbeidet vi har i dag med Unil er veldig godt og at det er ekstra hyggelig når eksisterende kunder ønsker å utøke samarbeidet med oss videre, supplerer Låtun Stebekk.

Oppdatert programvare

De nye kranene blir av samme type som de gamle, men litt av systemene rundt skal oppgraderes, blant annet gjennom bruk av programvaren SynQ, som kobler sammen og synkroniserer automasjonsutstyr, robotteknikk, mennesker og prosesser.

– Alt skal integreres og det gjøres med SynQ, som vi nå oppgraderer til og som gir noe mer funksjonalitet, forteller Låtun Stebekk.

En utfordring det neste halvannet året, er å gjøre utvidelsen samtidig med at det er full produksjon på lageret.

– Man skjønner jo av tallene at det er mye paller som skal ut og inn av anlegget, og da blir det viktig å sikre at påvirkningen på produksjonen blir så liten som mulig underveis i realiseringen, sier Låtun Stebekk.

LIKER KONKURRANSE: Supply chain manager Jarle Erlandsen Hagen ser helst at Unil er litt bedre enn både eksterne konkurrenter og innad i NorgesGruppen mot Asko.
LIKER KONKURRANSE: Supply chain manager Jarle Erlandsen Hagen ser helst at Unil er litt bedre enn både eksterne konkurrenter og innad i NorgesGruppen mot Asko.

– Jeg tror prosessen kommer til å gå som en kule. Det kan bli litt hektisk, men dette har vi klart før, sier Jarle Hagen.

Hagen har som nevnt et konkurranseinstinkt, og syntes det var litt bittert at Unil ikke kunne slå Peterson Packagings 41 meter høye lager i Halden på høyde. Det ville krevd dispensasjoner fra kommunen, men regnestykker viser også at dagens høyde vil gi den mest effektive og økonomiske lagerdriften.

Solceller en masse

Hagen kan likevel skryte av å ha Norges største vegghengte solcellepanel. Og mer solceller skal det naturligvis bli på nybygget.

– Vi skal utvide solcelleparken, og har egentlig ingen begrensninger på hvor mye vi skal ha. Vi har lagt inn cirka dobling av antallet i forbindelse med utvidelsen, og vi øker andelen egenprodusert strøm til over 50 prosent, sier Hagen.

Kombinasjonen fryselager og solcelle er meget gunstig forteller han.

– Solcellene er mest effektive om sommeren og da krever det jo mest strøm til å kjøle ned fryselageret til 22 minusgrader.

Powered by Labrador CMS