Mats Bjerkaas har ledet Element Logics norske virksomhet siden 2020. Her med selskapets AutoStore-installasjon på hovedkontoret på Kløfta. Der har Element Logic blant annet reservedeler til sine teknikere. - Samtidig er det fint å ha et anlegg å vise frem til kunder, sier Bjerkaas.

Elementær og logisk vekst

KLØFTA: Etter den første AutoStore-installasjonen i 2003 vokste Element Logic rolig og jevnt. De siste årene har det eksplodert med tilstedeværelse i alle verdensdeler.

Publisert Sist oppdatert

Mats Bjerkaas tok over som administrerende direktør i Element Logic Norge i 2020. Det året bikket konsernet én milliard om omsetning, og hadde allerede vært på en ellevill vekstreise. I fjor var omsetningen 4,5 milliarder kroner.

– Den reisen vi er på er nokså spesiell, sier Bjerkaas til MT i Element Logics nyoppussede lokaler i Dyrskuevegen på Kløfta.

OPPGRADERT: Element Logic holder fortsatt til i sine gamle lokaler på Kløfta ...

Element Logics reise begynte i 1985 med mål om å selge produkter som optimaliserer lagerytelsen, og de første automatiske produktene var vertikale karuseller. I 2003 fant et viktig møte sted. Da møttes Element Logic-grunnlegger Kjell Blakseth og oppfinneren av AutoStore, Ingvar Hognaland på en messe. Og bare seks måneder senere bygget Element Logic verdens første AutoStore-anlegg, et anlegg som fortatt er i drift hos Elotec.

Dette ble starten på en helt ny kurs for Element Logic, som gradvis ble mer og mer knyttet til AutoStore-konseptet. I dag er robotløsningen fra Nedre Vats i Rogaland uløselig knyttet til Element Logic og Kløfta, og Element Logic er verdens største integrator av AutoStore-anlegg.

... som de siste månedene har fått en solid ansiktsløftning innvendig.

– Som originaldistributør og et forhold som er bygget opp over mange år, har vi en fordel og en sterk dialog med AutoStore. Vi er norske begge to, og har fulgt hverandre i tykt og tynt så langt, sier Mats Bjerkaas.

Løsningene rundt

Dagens forretningsmodell i Element Logic er å bygge verdens beste løsninger i og rundt en AutoStore – noe du kan lese om i den påfølgende artikkelen om Element Logics stand på Logimat i Stuttgart.

Bjerkaas er klar over faren ved å legge alle eggene sine i én kurv, men at selskapet har klokkertro på AutoStore-konseptet.

– Samtidig kommer det flere konkurrerende teknologier, som vi må skjerpe oss opp mot. Vi kommer til å være bundet til AutoStore i den nære fremtid. Det er ingen planer om å bytte ut AutoStore i den nære fremtid. Vi vet hva som er nøkkelteknologien er fremover. Det å ha et rendyrket fokus, tror jeg bare per nå er en fordel for oss, sier han.

OPTIMALISERER: AutoStore-anlegget i underetasjen på Kløfta brukes både som reservedelslager og til forskning og utvikling. Her plukkroboten Element Logic har utviklet sammen med Righthand Robotics. Legg merke til brettet med ulike sugekopper i forkant, som roboten kan veksle mellom.

Veksten tidligere nevnt i artikkelen har naturlig nok ikke kommet bare i Norge. De siste årene har Element Logic virkelig løftet blikket rundt hele kloden. Element Logic har tilstedeværelse i alle viktige europeiske markeder, samt Nord- og Sør-Amerika. I tillegg er det opprettet et eget kontor i Singapore for å begynne ekspansjonen i Asia-Pacific.

Nord-Amerika og Asia

Bjerkaas tror at det er i Nord-Amerika og Asia den store veksten kommer de neste årene. I USA kjøpte Element Logic i fjor automasjonsleverandøren SDI Industries

– USA og Canada kommer til å bli kjempestort, samtidig har vi stor tro på Asia selv om det nok kommer til å ta litt lengre tid.

I Asia tror Bjerkaas at det vil bli viktig med mer og mer tilstedeværelse og å få fotfeste lokalt i de viktige markedene – spesielt Japan og Sør-Korea.

– Det kommer helt sikkert til å skje noe i Asia-Pacific, mest sannsynlig gjennom oppkjøp. I Japan og Sør-Korea er relasjoner ekstremt viktig, og man kan ikke forvente at noen europeere bare skal komme å «ta» det markedet, sier Bjerkaas.

Med en etter hvert hel jungel av AutoStore-forhandlere i verden, er det viktig å skille seg ut. For å styrke seg på programvaresiden kjøpte Element Logic rett før nyttår tyske S & P Computersysteme GmbH – noe som gjør at Element Logic kan tilby en fullt integrert programvarepakke innen intern logistikk.

– Det handler om å være relevante i de markedene vi er til stede i. Ser vi at programvareporteføljen vår kan ha godt av oppgraderinger, kan det skje noe. Vår unike posisjon er å integrere å få ting til å funke i en prosess. Der skal vår forse ligge. Software skal komme på toppen av løsningene og vi skal bruke den smartere enn andre, og samtidig skal den gi oss en innsikt som kan være med på å differensiere oss og gjøre kundene mer effektive, sier Bjerkaas.

DSV sprer ordet

KJERNEPRODUKTET: AutoStore er og blir hovedproduktet til Element Logic i årene som kommer, forsikrer Mats Bjerkaas.

Han trekker også frem fordelen av å gode referansekunder. Etter at de installerte et AutoStore-anlegg for DSV i Vestby, har DSV globalt tatt med seg teknologien og integratøren rundt om i verden.

– Vi heldige som har DSV som kunde. Det begynte med anlegget i Vestby, og nå er det 10 installasjoner på plass, og det er snakk om 20 nye, sier Bjerkaas.

Rent markedsmessig ser Bjerkaas at ordreinngangen er noe tregere enn de siste årene, noe han mener henger sammen med den generelle tilstanden i økonomien med usikkerhet rundt renter og forbruksmønster. For å sikre mer stabilitet, jobber Element Logic med å øke ettermarkedsinntektene.

– Vår omsetning på «recurring revenue» er på rundt ti prosent. Det er sårbart og det er fokus på å øke det betydelig. Det bør dobles innen 2025. Det gjør vi gjennom å satse på software, blant annet gjennom den skybaserte dataplattform eLogiq, SaaS-produkter og serviceavtaler. Så kommer det som kalles Automation as a Service (AaaS) – som blir en helt annen prisingsmodell, sier Bjerkaas.

– Vi har ikke sett toppen i Norge

Element Logic har med andre ord veldig mange jern i ilden, og det er grunne til at selskapet nå totalt teller litt over 900 ansatte – hvorav rundt 160 har kontoradresse på Kløfta.

Selv om Amerika og Asia er områdene med størst potensial, understreker Bjerkaas at markedet definitivt ikke er mettet i Europa heller – eller Norge for den del.

– Europa er fortsatt et vekstområde, og vi skalerer opp. Vi har ikke sett det fulle potensialet i UK og Frankrike blant annet, og både vestover og Østover er det store muligheter fremdeles. For Norges del har vi per i dag 59 installasjoner og 4–5 i installeringsfasen. Er Norge mettet? Det begynner å flate ut, men det er fortsatt mye å ta tak i. Det er mange relevante, potensielle kunder der som trenger å effektivisere driften. Vi har nok ikke sett toppen enda – det handler om å finne nye mulighetsrom, konkluderer Bjerkaas.

Powered by Labrador CMS