I samarbeid med flere av sin transportører, gjør Ahlsell nå en solid satsing på å kutte klimautslipp. Her fra sentrallageret på Gardermoen.
I samarbeid med flere av sin transportører, gjør Ahlsell nå en solid satsing på å kutte klimautslipp. Her fra sentrallageret på Gardermoen.

Skal kutte alle transportutslipp innen 2023

Ahlsell Norge med storsatsing på kutt i klimagassutslipp. allerede i år kuttes 70 prosent av utslippene fra varetransport til kunder.

Publisert Sist oppdatert

Ahlsell Norge er blant Norges aller største grossister, og leverer et bredt sortiment av VVS-, VA-, elektro-, verktøy og personlig verneutstyrsprodukter. Nå tas det drastiske grep for å kutte utslipp.

I løpet av 2023 skal Ahlsell Norge kutte tilnærmet alle klimagassutslipp knyttet til varetransport ut til kunder – og hele 70 prosent av utslippskuttene skjer allerede i år, opplyser grossisten.

Med utslippskuttene ønsker Ahlsell både å styrke miljøet og å bidra til å styrke kundenes konkurranseevne, forteller administrerende direktør Rune Flengsrud.
Med utslippskuttene ønsker Ahlsell både å styrke miljøet og å bidra til å styrke kundenes konkurranseevne, forteller administrerende direktør Rune Flengsrud.

- Vi kan oppnå så store kutt allerede i 2021 ved å erstatte dagens dieselbruk med elektrisk fremdrift og fossilfritt biodrivstoff (HVO). Deretter går vi gradvis over til biogass og mer elektrisk fremdrift – slik at vi til slutt blir tilnærmet utslippsfri. Omleggingen av transportkjeden medfører en stor investering for Ahlsell, forteller Rune Flengsrud, administrerende direktør i Ahlsell Norge.

Styrker kundenes konkurransekraft

Målet med kuttene er selvsagt at de skal komme miljøet til gode, men tanken er også at det skal gi Ahlsells kunder økt konkurranseevne på bærekraftkriterier.

- Vi ønsker at både offentlige og private aktører kan vektlegge miljø sterkere i anbud og kontrakter, siden vi nå vet at det er mulig å kreve fossilfrie leveranser til bygg og anlegg. At selskaper som Ahlsell går i front kan blant annet føre til en raskere utbygging av EL-lading og fylling av biogass for tungtransport, mer kapasitet på tog, og en enda mer aktiv miljøpolitikk innenfor transport. Da kan vi virkelig bevege oss i retning av å ha en bedre samvittighet overfor neste generasjon, sier Flengsrud.

Etter det første store kuttet i 2021, vil Ahlsell i løpet av 2022 redusere utslippene med ytterligere 20 prosent. Dette skal gjøres ved å fase inn enda mer biogass på langtransport.

Biogass og el

Biogass betraktes som fossilfritt og lavutslipp, og vil bidra sterkt til å redusere den store kakebiten i Ahlsells utslipp – som er tungtransport. Stortinget har nylig besluttet å likestille biogass med elektrisitet i alle relevante sammenhenger, samtidig som støtten til utbygging av infrastruktur og kjøretøysubsidiering oppskaleres. Om to år ser Ahlsell Norge for seg å gjøre de siste implementeringene som skal til for å kutte tilnærmet alt utslipp fra egen transportvirksomhet ut til kundene ved full overgang til biogass og elektrisitet.

Selv om Ahlsell er tidlig ute med denne satsingen, håper Flengsrud at andre lar seg inspirere.

- Flengsrud håper tiltakene skaper positive ringvirkninger i hele bransjen. — Vi håper selvsagt vår satsing fører til at andre lar seg inspirere, avslutter han.