Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Samarbeidspartnerne stiller arealer til disposisjon og er et godt eksempel på offentlig-privat samarbeid. Fra venstre Vidar Almsteen (direktør Klima og infrastruktur i Lillestrøm kommune), Stein Egil Drevdal (kommunalsjef Teknikk, Nordre Follo kommune), Preben Kristiansen (regiondirektør i Circle K), Jan Ove Fjællingsdal (Eiendom og serviceanlegg, Bane Nor), Ingeborg Briseid Kraft (prosjektleder i ViV) og Nina Merethe Hansen, avdelingsleder Mobilitet i Akershus fylkeskommune.

Skal gi småselskaper tilgang til pakkeskap

Aktørnøytrale pakkeskap skal styrke konkurransen på pakkelevering i pilotprosjekt. 

Denne uka ble en nyskapende avtale underskrevet mellom Bane Nor, Circle K, kommunene Nordre Follo og Lillestrøm og det interkommunale prosjektet Varelogistikk i Vestkorridoren (ViV). De fem aktørene skal stille områder til disposisjon i Stor-Oslo for oppsetting av en helt ny type pakkeskap i forbindelse med et pilotprosjekt.

Forskningen bak prosjektet viser at pakkeskap som erstatter hjemlevering kan få ned antall kjørte kilometer med 60 prosent og redusere utslippene per pakke med 70 prosent. I dag er de største transportselskapene nærmest alene om å ha slike skap, slik at andre, mindre aktører ikke slipper til. De små aktørene må dermed levere sine varer på dørene til folk og butikker, noe som medfører en stor trafikkbelastning og unødige utslipp i mange nabolag.

For alle transportører

Ifølge Ingeborg Briseid Kraft, leder i ViV, har det vært tendenser til «vill-vest» med tanke på etablering av pakkeskap, og det ønsker ViV å gjøre noe med de aktørnøytrale pakkeskapene. 

– Målet er å gjøre det enklere for innbyggerne å hente pakkene sine og å få ned varetransport og bilbruk i allerede sterkt trafikkbelastede boligområder. Alle analyser tyder på at handelen over nett bare vil fortsette å øke. Å effektivisere leveransene for å unngå at boligområdene drukner i trafikk er derfor høyst nødvendig, sier hun.

– Det som er nytt med aktørnøytrale pakkeskap, er at egnede plasseringer finnes i samarbeid med kommunen og at alle transportører skal kunne levere pakker der. Dermed styrkes konkurransen og forbrukerne kan hente alle pakkene i samme pakkeskap.

Piloten skal pågå i to år. Om resultatene blir som aktørene forventer, vil løsningen trolig rulles ut over hele landet. De nye skapene vil bli satt opp på attraktive arealer som er lett tilgjengelige for mange. 

Foretrekker å gå

En undersøkelse prosjektet gjennomførte i samarbeid med TØI, viste at de fleste foretrekker å bruke beina til pakkeskap, så jo mer sentral plassering, jo mer vil biltrafikken gå ned. I tillegg vil det bli lettere for vareleverandørene å samarbeide om levering, slik at det blir behov for færre biler i distribusjonen. Tilsvarende prosjekter i Sverige og Finland viser en klar reduksjon både i antall kjørte kilometer og utslipp.

Ifølge planen skal mellom femti og hundre nye pakkeskap være i drift innen utgangen av året. Hvilken aktør som skal operere de nye skapene vil bli avklart i løpet av juni.

– Dette er et offentlig-privat samarbeid som vi mener vil gi et bedre tilbud til både innbyggere og næringsliv. Det er derfor sannsynlig at flere kommuner, grunneiere og næringslivsaktører vil slutte seg til piloten, sier Kraft.

Powered by Labrador CMS