Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

ERFARING: Carl Borge Røsen (t.v.) fra Røsen Maskin & Transport i Åsnes har gode erfaringer med vogntogtypen. Her sammen med Dag Skjølaas, rådgiver i Norges Skogeierforbund.

Ønsker 74 tonn permanent

TØMMERVOGNTOG: Prøveordningen for tømmervogntog med totalvekt opp til 74 tonn har gitt store innsparinger i antall kjørte kilometer og drivstofforbruk.

Publisert

– Transporten blir både mer effektiv og mer miljøvennlig. Erfaringene som er høstet her i Innlandet er så gode at vi mener ordningen bør bli permanent.

Det sier næringspolitisk rådgiver Anita Ihle i Glommen Mjøsen Skog og rådgiver Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund. Den 20. mars deltok de på et avslutningsseminar på Hamar, hvor erfaringene fra prøveordningen i Innlandet ble gjennomgått.

Prøveordningen ble initiert av Stortinget i 2017, og går nå mot slutten. Vanlige tømmervogntog har en totalvekt på 60 tonn. Under utprøvingen i Innlandet har det vært tillatt å bruke vogntog med totalvekt på 74 tonn.

Flere aksler og hjul

Ved å bruke kjøretøy som har flere aksler og flere hjul, kan transportørene kjøre større lass uten at belastningen på veinettet øker. Dermed er både antallet lass og drivstofforbruket redusert, noe som har gjort transporten både mer effektiv og mer miljøvennlig.

Fakta:

Sammenlignet med vogntog som har 60 tonn totalvekt, viser NIBIOs målinger blant annet følgende resultater for tømmervogntog med 4+5 aksler og 74 tonns totalvekt:

1. Nyttelast per lass har økt med 29 prosent

2. Drivstofforbruk og utslipp per m3*km er redusert med 18 prosent

3. Transportkostnad per m³ er redusert med 17 prosent

Ikke mer slitasje 

Rådgiver Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund har fulgt prøveordningen tett, og er svært fornøyd med resultatene.

Verken Innlandet fylkeskommune eller Våler kommune, som delte sine erfaringer på seminaret, hadde registrert noen endringer når det gjelder slitasje på veinettet.

– Alt vi har prøvd å gjøre riktig, har gått bra, sier rådgiver Dag Skjølaas i Skogeierforbundet.

Carl Borge Røsen, eier og driver av Røsen Maskin & Transport, har testet ut denne vogntogtypen i egen bedrift. Han sier til Østlendingen at han håper ordningen får fortsette.

– Det er ingen tvil om at dette er bra for veiene og for oss som transportører, sier han.

Arbeider for permanent løsning 

Stortinget tok initiativ til prøveordningen ved behandlingen av Skogmeldinga i 2017. Etter nedleggelser av flere treforedlingsbedrifter i 2012–2013 pekte Stortinget på behovet for å bedre rammevilkårene for norsk skogindustri, blant annet ved å legge til rette for mer effektiv transport.

Nå jobber skognæringen for at ordningen med økt totalvekt skal bli utvidet og gjort permanent.

ØKT NYTTELAST: Nyttelast per lass har økt med 29 prosent viser prøveordningen.

– Prøveordningen viser at det er lønnsomt og miljøvennlig. Nå trengs en gjennomgang av bruer bygd før 1970. Vi vet at tre prosent av alle bruer på riks- og fylkesveinettet har begrensninger som gjør at de ikke kan oppklassifiseres til 74 tonn. I tillegg trenger 14 prosent av bruene kontroll før de kan åpnes for slike vogntog, sier Skjølaas.

Ikke behov for særordning 

– Jeg tror de kommer til å gjøre det permanent, kommenterer Skjølaas til A&T.

I Norge har det vært både særordninger og prøveordninger, men Skjølaas mener at tømmernæringen ikke har behov for noen særordning, og at dette også kan åpnes for andre typer transport.

Tine og Felleskjøpet 

– Tine og Felleskjøpet, som ofte kjører på de samme veiene, har samme syn på denne utviklingen og på hvilke kjøretøy som skal brukes fremover.

Skjølaas utdyper at det da blir snakk om en generell ordning, som også vil gjelde for anleggsbiler – så lenge man har mange nok aksler og hjul.

.

Powered by Labrador CMS