NYKOMMER: Foreløpig er ikke Farizon å få i Norge, men bilen har fått toppscore.Foto: Euro NCAP
Nytt system for å rangere sikkerheten til varebiler
EURO NCAP: I mai endret Euro NCAP måten de viste score for varebiler til samme skala som benyttes på både person og lastebiler. Dermed får man et enhetlig system for å rangere sikkerheten på.
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) har nylig gjennomført betydelige endringer i sitt vurderingssystem for varebiler, og innfører nå det velkjente stjernerangeringssystemet som har vært brukt for personbiler siden 1997. Denne endringen kommer som svar på den økende etterspørselen etter sikrere og mer bærekraftige varebiler i Europa.
FEM: Både Renault Kangoo og Mercedes-.Benz Citan har fått toppscore, mens Nissan Townstar som i praksis er samme bilen kun får fire stjerner.Foto: Euro NCAP
Med over 30 millioner varebiler på europeiske veier og en økning i salget av nye modeller på 8,3% i 2024, er behovet for en uavhengig vurdering av varebilers sikkerhet større enn noensinne. Euro NCAPs nye stjernerangering vil gjøre det enklere for bedrifter og selvstendig næringsdrivende å ta informerte beslutninger når de velger nye varebiler, med særlig fokus på aktive sikkerhetssystemer.
Dr. Aled Williams, programdirektør for Euro NCAP, understreker viktigheten av dette: "Ved å introdusere Euro NCAPs velkjente og velprøvde, lettforståelige stjernerangering for lette nyttekjøretøy, gjør vi det enklere for flåteoperatører og småbedriftseiere å ta informerte kjøpsbeslutninger og velge de sikreste varebilene."
Blant varebilene som har oppnådd den høyeste fem-stjerners rangeringen finner vi modeller fra en rekke produsenter:
Citroën Jumper
Farizon SV
FIAT Ducato
Ford Transit
Ford Transit Connect
Ford Transit Courier
Ford Transit Custom
Maxus eDELIVER 5
Mercedes-Benz Citan
Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Vito
Nissan Interstar
Opel Movano
Peugeot Boxer
Renault Kangoo
Renault Master
Volkswagen Caddy
Volkswagen ID.Buzz
Volkswagen Transporter
Nye merker fra Kina, som Farizon og Maxus har også oppnådd topprangeringer, noe som viser at sikkerhet er en viktig når de entrer det europeiske markedet.
FIRLINGER: De fire Stellantis variantene Citroën, Fiat, Opel og Peugeot har alle fått fem stjerner, mens Toyota Proace Max ikke er testet enda.Foto: Euro NCAP
Viktigheten av sikrere varebiler kan ikke overvurderes. Selv om varebiler ikke nødvendigvis har en høyere ulykkesfrekvens enn andre kjøretøy, er ulykker som involverer varebiler ofte mer alvorlige for motpartens kjøretøy. Ifølge EU-kommisjonen utgjør ofre i varebilulykker omkring 4% av det totale antallet dødelige eller alvorlig skadde blant kjøretøypassasjerer.
Assistanse
Avanserte førerassistentsystemer (ADAS) spiller en avgjørende rolle i å forbedre sikkerheten for varebiler. Disse systemene fungerer som en virtuell co-sjåfør som kontinuerlig overvåker veien, identifiserer potensielle farer og reagerer på endringer i kjøreforholdene. Skulle sjåføren ikke reagere i tide, kan ADAS-teknologien gripe inn for å forhindre en ulykke eller redusere alvorlighetsgraden.
Euro NCAPs forskning viser en betydelig forbedring i ADAS-teknologien for varebiler de siste årene. I 2021 scoret bare fire av 18 testede varebiler over 40% på ADAS-testen. I 2024 har dette bildet endret seg drastisk, med 17 av 18 vurderte varebiler som scorer over 60%. Denne positive utviklingen kan tilskrives strengere reguleringer, som GSR2 som trådte i kraft i juli 2024 for alle varebiler, samt Euro NCAPs strengere testprotokoll introdusert i 2023.
FORD: Alle de fire medlemmene av Transit familien fra Courier til Connect, Custom og 2T-Transit har fått fem stjerner.Foto: Euro NCAP
Økende
Med det økende antallet varebiler på europeiske veier, og den høye kjørelengden de har sammenlignet med personbiler, er det avgjørende at Euro NCAP hjelper bedrifter med å velge de sikreste varebilene for sin flåte. Samtidig oppmuntrer dette varebilprodusenter til å installere ADAS-teknologier som standard.
Stadig flere myndigheter, speditører og godshåndterere bruker nå Euro NCAPs fem-stjerners rangering som en målestokk for sine strategier for samfunnsansvar (CSR). Dette viser at sikkerhet ikke bare er et spørsmål om å overholde lovkrav, men også en viktig faktor i bedrifters omdømme og ansvarlige drift.
Euro NCAPs nye stjernerangering for varebiler er et betydelig skritt i arbeidet med å forbedre trafikksikkerheten. Ved å gjøre det enklere for forbrukere og bedrifter å identifisere de sikreste alternativene, forventes det at dette vil drive ytterligere innovasjon og forbedringer i varebilsegmentet i årene som kommer.