NHO Logistikk og Transport har denne uken lagt frem en fersk, tung fagrapport om norsk flyfraktbransje.Fotos: Istockphoto og Faksimile NHOLT. Montasje: Logistikk Inside
Flyfrakt i Norge – en nisje med kjempepotensial
En ny rapport avdekker store svakheter – og stort potensial – i norsk flyfrakt.
Fra venstre: Styreleder i Norske Flyspedtørers Forening, Kjell Ivar Maudal, overrakte flyfraktrapporten til Avinor's konsernsjef, Abraham Foss.
Flyfrakt er avgjørende for norsk næringsliv, men rammebetingelsene halter. Det er budskapet fra Norske Flyspeditørers Forening (NFF) og NHO Logistikk og Transport, som denne uken overrakte en ny bransjerapport til Avinor-sjef Abraham Foss.
– Med dette dokumentet ønsker vi å synliggjøre både utfordringer og løsninger, uttaler styreleder Kjell Ivar Maudal i NFF i nyhetsmeldingen.
Rapporten "Fra bakketjenester til take-off – Innsikt i norsk flyfrakt" beskrives verdikjeden, markedet og infrastrukturen som underbygger norsk flyfrakt. Dokumentet peker på et akutt behov for forbedrede rammevilkår og tettere samspill mellom næringslivet og myndighetene.
Eksporten av norsk sjømat – særlig til Asia og USA – er fortsatt den viktigste drivkraften i flyfrakten. Ifølge rapporten sto sjømat alene for over 270.000 tonn eksportert flyfrakt i 2023. På importsiden vokser netthandelen fra Asia dramatisk, med direkteleveranser til norske forbrukere.
– Flyfrakt er en vital, men lite synlig del av luftfarten, sier Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport. Han håper rapporten gjør det enklere for politikere og beslutningstakere å forstå betydningen – og handle deretter.
Vil etablere sjømatknutepunkt
Rapporten fremhever Oslo lufthavn Gardermoen som det viktigste knutepunktet, men peker også på behovet for en ny omlastingsterminal for sjømat fra Nord-Norge. I dag sendes store mengder sjømat via bil til europeiske flyplasser.
– Det er på tide å flytte verdiskapningen hjem, mener rapportforfatterne, og peker på at kun 45 prosent av sjømateksporten går via Gardermoen – resten via byer som København og Amsterdam.
Bærekraft, teknologi og droner
Det grønne skiftet har også inntatt luftlogistikken. Rapporten trekker frem behovet for økt tilgang på bærekraftig drivstoff (SAF), elfly og hydrogenbaserte løsninger. I tillegg er droner i ferd med å bli en reell del av fraktløsningene, både for småpakker og for leveranser på opptil 500 kg over lengre distanser.
– Vi må posisjonere flyfrakt i det grønne skiftet, sier næringspolitisk rådgiver Derya Inan, som også har bidratt til rapporten.
Avinor åpner døra
Under overrekkelsen takket Abraham Foss for innspillet, og inviterte til snarlige samtaler:
– La oss se hva vi kan få til sammen, uttalte Foss.
Styret i NFF, f.v: Kjell Ivar Maudal, Christer Busse, Janicke Henæs, Nina Bakken, Isak Bergqvist. Mari Budde ivar ikke tilstede når bildet ble tatt.Foto: NHOLT/NFF