Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Lanserte kremtrucken for norske kunder
HELLERUDSLETTA: Norske kunder fikk nylig et første blikk på Lindes nye serie kompakte motvektstrucker.
I fjor høst lanserte Linde sin nye truckserie 1251, som i vår test satte en ny standard for effektivitet i klassen for kompakte motvektstrucker. I begynnelsen av juni inviterte den norske forhandleren Hesselberg rundt 50 eksisterende og potensielle kunder til norgeslansering og demo av truckserien, samt for å vise hvilke andre produkter og løsninger Hesselberg kan tilby.
For salgssjef Ståle Johnsen-Nauste er det viktig å kunne gi kundene mulighet til å bli skikkelig kjent med maskinene.
– For veldig mange norske kunder er førermiljø og ergonomi veldig viktig, spesielt for de som er profesjonelle truckbrukere og har dette som sin arbeidsplass åtte timer om dagen. Vi ser veldig ofte at førerne blir tatt med på råd når det skal anskaffes nye trucker, sier han.
Fikk overblikk

På eventet, som fant sted på X Meeting Point på Hellerudsletta, fikk de fremmøte innføring i både de nye truckene, Hesselberg og Lindes satsing på systemløsninger og automasjon, Hesselbergs serviceapparat og kurstilbud samt mulighet til å kjøre en rekke ulike modeller på et eget uteområde.
For de som ikke husker testen vi trykket i vinter i detalj, kan vi oppsummere følgende om den såkalte 1251-serien. Den består av truckmodellene Xi og E som har løftekapasitet fra ett til to tonn. Xi-modellene har integrerte litiumbatterier, og er eksepsjonelt kompakte. E-modellene kan drives av både litium- og blysyre-batterier samt brenselcelle med hydrogen, og alt man trenger å gjøre for å bytte er å bytte truckbatteriet på tradisjonell måte.

1251-serien erstatter den utgående 386-serien, som ifølge Johnsen-Nauste er Europas mest solgte motvektstruck. Nykommeren er både mer komfortabel, mer effektiv samtidig som den ifølge salgssjefen er prisgunstig sammenlignet med forgjengeren.
– Det kommer blant annet av at det er brukt færre komponenter og at fabrikken har effektivisert produksjonsprosessen. I tillegg brukes flere komponenter på mange ulike modeller slik at det hele blir rimeligere, sier han.
Rolig marked

Johnsen-Nauste gleder seg til å begynne å levere de nye truckene, samtidig som han erkjenner at markedet fortsatt er litt rolig – påvirket av høyt rentenivå og usikkerheten som regimet i Washington DC fører med seg.
– Utsettelsen av rentesenkingen har nok noe å si, samtidig tror jeg usikkerheten rundt toll påvirker en del av eksportbedriftene. Vi er for eksempel ganske store innen sjømat, og de er påvirket, sier han.
Usikkerheten gjør at mange aktører gjerne forlenger sine avtaler, fremfor å investere i nye maskiner, forklarer Johnsen-Nauste.
Det samme bildet tegner seg innen automasjon, det er interesse i markedet, men pengene sitter ikke løst.

– Vi føler det har vært økende interesse for våre systemløsninger det siste året. Kundene er mer interessert, men de har ikke planer om investeringer nå, men når de får dette inn i budsjettet, er de klare raskt, sier Adrian Larsen, som er key account manager solutions i Hesselberg.
Ny software
Et annen viktig produkt Hesselberg demonstrerte på Hellerudsletta var det nye flåtestyringsverktøyet myLinde
– Det er flåtestyring i en kundeportal der du også får energistyring og sikkerhetsløsninger i en og samme løsning, sier Johnsen-Nauste.
MyLinde er skybasert og tilbyr en integrert løsning som gir effektiv håndtering av alle trucker og førere, samtidig som den gir transparent data om bruk, service og kapasitetsutnyttelse. MyLinde inkluderer også kraftige tilleggsfunksjoner for sikkerhet og energistyring.