Fra andre halvår 2025 vil Renault Trucks åpne for bestillinger på en utvidet versjon av E-Tech T. Med en rekkevidde på 600 km på én lading åpner dette kjøretøyet nye muligheter .
NY: Den nye e-Akselen som gjør at det blir mer plass til batterier.
e-Aksel
Den økte rekkevidden til Renault Trucks E-Tech T oppnås gjennom integrering av en ny elektrisk aksel (e-aksel). Dette muliggjør en ny konfigurasjon av kjøretøyets drivlinje ved at motor og girkasse samles i en enhet. Dette frigjør plass mellom rammen, som dermed kan benyttes til ekstra batteripakker. Resultatet er en betydelig økning av rekkevidden.
Komplementerer eksisterende utvalg
Den nye Renault Trucks E-Tech T med utvidet rekkevidde er spesielt designet for langtransport. Den vil forbedre produsentens elektriske tilbud uten å erstatte nåværende løsninger. Renault Trucks vil fortsette å tilby et bredt utvalg av konfigurasjoner og utstyr tilpasset spesifikke bruksområder i transportbransjen.
GAMMEL: Sånn ser den "gamle" motor og girkasse-pakken ut, vesentlig større enn den nye e-akslen.Foto: Torbjørn Eriksen
Miljøgevinst og kundeerfaring
Renault Trucks elektriske lastebiler har allerede samlet mange kilometer. Med over 30 millioner kjørte kilometer hos transportører, har disse kjøretøyene bidratt til å redusere CO₂-utslippene med hele 29 000 tonn.
Optimalisering av batterikapasitet
Emmanuel Duperray, Senior Vice President Electromobility hos Renault Trucks, understreker at selskapets mål ikke er å konkurrere om lengst mulig rekkevidde på én lading. Han forklarer at overdimensjonerte batterier går på bekostning av nyttelast, øker de totale driftskostnadene og kan faktisk øke kjøretøyets miljøavtrykk. I stedet oppfordrer Renault Trucks kundene til å tilpasse batteristørrelsen etter deres faktiske behov. Selskapet tilbyr omfattende støtte for å optimalisere løsningen, inkludert utvikling av effektive ladestrategier.
Renault Trucks E-Tech T
Rekkevidde: 600 km på én lading
Drivlinje: E-aksel
Bestilling: Andre halvår 2025
Produksjonssted: Bourg-en-Bresse-fabrikken, Frankrike
Totalt kjørelengde for eksisterende modeller: Over 30 millioner kilometer
- Denne tilnærmingen gjør det mulig for oss å oppnå daglige kjørelengder på over 700 kilometer med vår serieproduserte Renault Trucks E-Tech T, sier Duperray.
Fremtidsutsikter og infrastruktur
Renault Trucks ser optimistisk på fremtiden for elektrisk langtransport. Emmanuel Duperray uttaler: - Vi tror at en rekkevidde på 600 km på én lading, kombinert med utviklingen av offentlige ladeinfrastrukturnettverk innen 2026 – spesielt gjennom vårt joint venture Milence – vil gjøre det mulig for oss å oppnå den operasjonelle pariteten (med dieselteknologi) som våre kunder forventer.
Produksjon
Produksjonen vil foregå ved Renault Trucks' anlegg i Bourg-en-Bresse, Frankrike. Dette anlegget har allerede erfaring med produksjon av elektriske lastebiler, da det har montert merkets elektriske high-end-serier siden slutten av 2023. Valget av dette produksjonsstedet understreker Renault Trucks' forpliktelse til å utvide sin elektriske portefølje og møte den økende etterspørselen etter miljøvennlige transportløsninger.
Renault Trucks tilbyr også avanserte simuleringsverktøy som hjelper transportører med å finne den ideelle løsningen for deres behov. Disse verktøyene gjør det mulig å konfigurere hver elektriske lastebil i henhold til kundens spesifikke krav, noe som sikrer optimal ytelse og effektivitet i drift.
TUNGE: Batteripakkene er forholdsvis tunge og løftes inn en og en. Hver batteripakke veier rundt 500 kilo og er på 90 kWt. I dag leveres bilene med 4-6 pakker, men langtransport versjonen vil kunne leveres med åtte pakker som skal ha ca. 800 kWt.Foto: Torbjørn Eriksen
MONTERINGEN: Komponentene til elektrifiseringen skjer ved en separat linje, men resten av bilen bygges på samme samlebånd som biler med diesel drift.Foto: Torbjørn Eriksen