Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

UTVIDER: Renault Trucks e-Tech T får utvidet rekkevidde til 600 km.

Får 600 km rekkevidde

Med 600 km rekkevidde på én lading åpner Renault Trucks for nye bruksområder for den elektriske lastebilen.

Publisert Sist oppdatert

Fra andre halvår 2025 vil Renault Trucks åpne for bestillinger på en utvidet versjon av E-Tech T. Med en rekkevidde på 600 km på én lading åpner dette kjøretøyet nye muligheter .

NY: Den nye e-Akselen som gjør at det blir mer plass til batterier.

e-Aksel

Den økte rekkevidden til Renault Trucks E-Tech T oppnås gjennom integrering av en ny elektrisk aksel (e-aksel). Dette muliggjør en ny konfigurasjon av kjøretøyets drivlinje ved at motor og girkasse samles i en enhet. Dette frigjør plass mellom rammen, som dermed kan benyttes til ekstra batteripakker. Resultatet er en betydelig økning av rekkevidden.

Komplementerer eksisterende utvalg

Den nye Renault Trucks E-Tech T med utvidet rekkevidde er spesielt designet for langtransport. Den vil forbedre produsentens elektriske tilbud uten å erstatte nåværende løsninger. Renault Trucks vil fortsette å tilby et bredt utvalg av konfigurasjoner og utstyr tilpasset spesifikke bruksområder i transportbransjen.

GAMMEL: Sånn ser den "gamle" motor og girkasse-pakken ut, vesentlig større enn den nye e-akslen.

Miljøgevinst og kundeerfaring

Renault Trucks elektriske lastebiler har allerede samlet mange kilometer. Med over 30 millioner kjørte kilometer hos transportører, har disse kjøretøyene bidratt til å redusere CO₂-utslippene med hele 29 000 tonn. 

Optimalisering av batterikapasitet

Emmanuel Duperray, Senior Vice President Electromobility hos Renault Trucks, understreker at selskapets mål ikke er å konkurrere om lengst mulig rekkevidde på én lading. Han forklarer at overdimensjonerte batterier går på bekostning av nyttelast, øker de totale driftskostnadene og kan faktisk øke kjøretøyets miljøavtrykk. I stedet oppfordrer Renault Trucks kundene til å tilpasse batteristørrelsen etter deres faktiske behov. Selskapet tilbyr omfattende støtte for å optimalisere løsningen, inkludert utvikling av effektive ladestrategier.

Renault Trucks
E-Tech T

  • Rekkevidde: 600 km på én lading
  • Drivlinje: E-aksel
  • Bestilling: Andre halvår 2025
  • Produksjonssted: Bourg-en-Bresse-fabrikken, Frankrike
  • Totalt kjørelengde for eksisterende modeller: Over 30 millioner kilometer

- Denne tilnærmingen gjør det mulig for oss å oppnå daglige kjørelengder på over 700 kilometer med vår serieproduserte Renault Trucks E-Tech T, sier  Duperray.

Fremtidsutsikter og infrastruktur

Renault Trucks ser optimistisk på fremtiden for elektrisk langtransport. Emmanuel Duperray uttaler: - Vi tror at en rekkevidde på 600 km på én lading, kombinert med utviklingen av offentlige ladeinfrastrukturnettverk innen 2026 – spesielt gjennom vårt joint venture Milence – vil gjøre det mulig for oss å oppnå den operasjonelle pariteten (med dieselteknologi) som våre kunder forventer.

Produksjon 

Produksjonen vil foregå ved Renault Trucks' anlegg i Bourg-en-Bresse, Frankrike. Dette anlegget har allerede erfaring med produksjon av elektriske lastebiler, da det har montert merkets elektriske high-end-serier siden slutten av 2023. Valget av dette produksjonsstedet understreker Renault Trucks' forpliktelse til å utvide sin elektriske portefølje og møte den økende etterspørselen etter miljøvennlige transportløsninger.

Renault Trucks tilbyr også avanserte simuleringsverktøy som hjelper transportører med å finne den ideelle løsningen for deres behov. Disse verktøyene gjør det mulig å konfigurere hver elektriske lastebil i henhold til kundens spesifikke krav, noe som sikrer optimal ytelse og effektivitet i drift.

TUNGE: Batteripakkene er forholdsvis tunge og løftes inn en og en. Hver batteripakke veier rundt 500 kilo og er på 90 kWt. I dag leveres bilene med 4-6 pakker, men langtransport versjonen vil kunne leveres med åtte pakker som skal ha ca. 800 kWt.
MONTERINGEN: Komponentene til elektrifiseringen skjer ved en separat linje, men resten av bilen bygges på samme samlebånd som biler med diesel drift.
Powered by Labrador CMS