Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

NYTT LIV: Ved å pusse opp bil, og drivlinje samt konvertere til elektrisk drift bidrar Renault til en mer sirkulær økonomi.

Gir brukte lastebiler nytt elektrisk liv

Den første bilen som er godkjent for ombygging til elektrisk drivlinje er en Renault Trucks D. Denne skal gå i transport til flyplassene i Paris. 

Renault Trucks har som den første lastebilprodusenten i Frankrike, fått godkjenning for elektrisk ombygging av lastebiler. Dette betyr at eksisterende dieseldrevne lastebiler kan konverteres til batteridrevne elektriske kjøretøy, noe som gir en bærekraftig løsning for en mer sirkulær økonomi.

TILPASSET: Også instrumentclusteret blir nytt og tilpasset den elektriske drivlinjen.

Det første kjøretøyet som er godkjent for ombygging er en 12-tonns Renault Trucks D. Lastebilen er konvertert til batterielektrisk drift i samarbeid med Novumtech, med finansiell støtte fra det franske miljø- og energibyrået (Ademe). Etter ombyggingen skal den leases til Clovis Grand Paris, Renault Trucks' leasingpartner, og brukes av Extime Duty Free Paris, som driver taxfree-butikkene på Paris' flyplasser. Lastebilen skal brukes mellom Extime Duty Free Paris' distribusjonssenter og flyplassene.

Godkjenningsprosess

Etter at bilen har fått den mekaniske konverteringen har Renault Trucks gjennomført en rekke tester ved UTAC, et Paris-basert teknisk godkjenningsorgan. Testene inkluderer vurderinger av elektromagnetisk kompatibilitet, samt grundige kontroller av bremsesystemet. Etter den tekniske godkjenningen ble en omfattende administrativ dokumentasjon sendt til miljødirektoratet Auvergne Rhône-Alpes DREAL.

Fra diesel til elektrisk – Renault Trucks gir lastebilene et nytt liv

DRIVSTOFF: Ny energikilde i "gammel traver".

Renault Trucks har i lang tid hatt fokus på å gi brukte lastebiler et nytt liv. På fabrikken i Bourg-en-Bresse gjennomgår lastebilene en omfattende oppussingsprosess, der de mekaniske delene overhales, karosseriet repareres og komponenter oppgraderes. Dette gir kundene tilgang til kostnadseffektive og pålitelige transportløsninger. Med den nye godkjenningen for elektrisk ombygging tar Renault Trucks dette et skritt videre. Nå kan selskapet ikke bare forlenge levetiden til lastebilene, men også konvertere dem til elektrisk drift.

Miljøhensyn

Ombygging av lastebiler til elektrisk drift er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor. Ved å forlenge levetiden til eksisterende kjøretøy reduseres behovet for å produsere nye lastebiler, noe som sparer ressurser og reduserer klimagassutslippene. Elektriske lastebiler har også nullutslipp under drift, noe som bidrar til bedre luftkvalitet i byområder.

Renault Trucks ser på dette prosjektet som et "laboratorium" for å evaluere effektiviteten og produktiviteten av elektrisk ombygging før en potensiell oppskalering. Kostnaden for en ombygd elektrisk lastebil anslås å være opptil 15 prosent lavere enn for en ny elektrisk lastebil, noe som gjør det til et økonomisk attraktivt alternativ.

Powered by Labrador CMS