SUKSESS: Gustav Jebsen (til venstre) og Bjørn Staavi etablerte 360 Logistics for drøyt to år siden. Nå leverer de lynraske hjemleveringer i samarbeid med Porterbuddy.
SUKSESS: Gustav Jebsen (til venstre) og Bjørn Staavi etablerte 360 Logistics for drøyt to år siden. Nå leverer de lynraske hjemleveringer i samarbeid med Porterbuddy.

Spesialisert og lynrask

ØKERN: 360 Logistics går sammen med Porterbuddy og etablerer et stort netthandelslager på Økern. – Vi skal være en spisset 3PL-leverandør og best på små netthandelsvarer, sier Gustav Jebsen, som lover lynrask levering.

Publisert Sist oppdatert

Netthandelen har vokst jevnt og trutt og tok av med fjorårets pandemi. Samtidig blir kundene mer kresne og kravstore når det gjelder rask levering. Nettopp det ønsker den relativt ferske 3PL-leverandøren 360 Logistics å tilby, gjennom strømlinjeformet lagerhold og gode transportløsninger i samarbeid med sine partnere.

SENTRALT: Bygget der 360 Logistics skal samlokalisere med Porterbuddy, er de tidligere lokalene til PostNord i Haraldrudveien.
SENTRALT: Bygget der 360 Logistics skal samlokalisere med Porterbuddy, er de tidligere lokalene til PostNord i Haraldrudveien.

I dag holder 360 Logistics til i et drøyt 2000 m² stort lager i Kabelgata på Økern, men i løpet av våren etablerer de seg i 7000 m² stort bygg i samme område. Her blir de samlokalisert med Porterbuddy, noe som muliggjør svært raske leveringer, forteller gründer og daglig leder Gustav Jebsen til MT.

Les mer om Porterbuddy:
Har satt en ny standard for levering

– Gjennom samlokalisering med Porterbuddy, kutter vi en transportetappe. Dette gjør at vi kan tilby svært raske last mile-leveranser til en konkurransedyktig pris, noe vi mener vil være en gamechanger innen netthandelen, sier Jebsen.

Levering på få timer

Allerede i dagens lokaler kan 360 Logistics tilby levering i Oslos nærområder samme kveld for bestillinger som er kommet inn før klokken 12.

– Fremover satser vi på en cut off klokken 15 eller 16 for levering samme kveld, sier Jebsen.

Det ligger også i kortene å tilby raske formiddagsleveringer. Som eksempel nevner Jebsen mulighet til å få levert hodepinetabletter fra kunden Apotera i løpet av et par timer.

TIL FOTS: Plukkingen hos 360 Logistics foregår i dag helt manuelt, og mer eller mindre uten bruk av truck.
TIL FOTS: Plukkingen hos 360 Logistics foregår i dag helt manuelt, og mer eller mindre uten bruk av truck.

For å få til denne type hurtigleveringer er det helt klart nyttig å ha lageret så nært som mulig der folk bor.

– Ønsker du å ha fokus på levering på dagtid, innen få timer eller veldig sen cut off for levering på kveldstid, så er du nødt til å være nærme kunden og transportøren, sier Jebsen.

Konforme varer

For å få til den gode logistikken som kreves for så rask levering, er det viktig ikke å gape over for mye. Derfor har 360 Logistics foreløpig bestemt seg for kun å ta inn kunder med varer som passer deres profil – ikke av type, men i størrelse.

– Vi mener det er vanskelig å drive effektiv logistikk på det nivået vi ønsker med eksempelvis vaskemaskiner og sykler. Vi har stor tro på spesialisering og kommer til å være tro til konseptet. Om vi tar inn varer som ikke passer inn i samme setup, da blir vi mindre effektive, noe som ødelegger for kundene våre og for oss selv, forklarer Jebsen.

Jebsen startet selskapet sammen med Bjørn Staavi for drøyt to år siden.

– Vi kom på tanken ved at jeg skulle hjelpe et familiemedlem med å sette vekk lageret hans. Da klarte jeg ikke finne noen 3PL som var veldig opptatt av integrasjoner og flyt av data – faktorer som vi ser på som nøkler for en effektiv logistikk – og som samtidig lå i nærheten av Oslo. Sammen med Bjørn – som allerede hadde lang erfaring i logistikkbransjen – skjønte vi fort at vi kunne fylle et behov, sier han.

I dag har 360 Logistics 20 ulike nettbutikker på kundelisten, og 15 ansatte. I 2020 omsatte selskapet for snaut 20 millioner kroner, og driver med gode marginer.

Kombinert løsning

I fremtiden ser Jebsen for seg en kombinert løsning med fremskutt og sentralt plassert nettlager for høyfrekvente varer, og en mer tradisjonell sentrallagerløsning for varer med lavere omløpshastighet.

– For de fleste butikker utgjør en ganske liten andel av varelageret en stor del av omsetningen. Vi kommer til å tilby a-varelager for nettbutikker som ikke ønsker eller har råd til å ligge i Oslo, sier Jebsen.

Dermed gjør 360 Logistics det mulig å tilby rask levering av det høyfrekvente varene, mens varer med lavere omløpshastighet kan sendes fra et sentrallager.

Frykter ikke Amazon

Det er ingen hemmelighet at Amazon ligger og lurer i mørket og snart kan bli å se på det norske markedet, etter etableringen i Sverige i fjor. For å møte konkurransen som kommer, mener Jebsen det er viktig å være godt forberedt.

– For at de mindre nettbutikkene skal bestå i fremtiden, er det viktig å forberede seg gjennom å forbedre logistikken allerede nå. En 3PL lønner seg ettersom vi kan produsere mer effektivt enn flere individuelle lagre kan, sier Jebsen.

Han virker ikke nevneverdig bekymret for Amazons inntreden, og føler at det norske markedet er godt forberedt, siden Amazon tross alt kommer ganske sent til bordet.

– Kjapp og effektiv logistikk er Amazons styrke. Da gjelder det for oss å ha på plass det samme og hjelpe våre kunder, og opparbeide oss en lojal kundebase, som kan stole på at de får varene sine levert. I UK opererer Amazon med en sen cutoff-tid, men de tilbyr for eksempel ikke levering samme dag. Det kan vi tilby allerede nå i et mye mindre marked, sier Jebsen.

MER AUTOMATISJON: 360 Logistics har automatisert sortering og pakking. I de nye lokalene blir det også automatisering av plukk.
MER AUTOMATISJON: 360 Logistics har automatisert sortering og pakking. I de nye lokalene blir det også automatisering av plukk.

Automasjon

I dag har 360 Logistics manuelt plukk uten bruk av truck, men automatisert pakking og sortering. I det nye anlegget vil det trolig kommer ytterligere automatisering i form av en form for automatisk plukkløsning. Nøyaktig hvilken løsning som velges har ikke Jebsen tenkt å røpe foreløpig.

– Vi har begynt litt i andre enden av automasjonsprosessen enn mange andre. De fleste automatiserer plukkingen først, men med våre kunder og deres ordremønster, klarte vi ikke regne hjem en investering i en automatisert plukkløsning i dagens lokaler. For oss var det viktigste pakking og sortering, forteller Jebsen.

I de nye lokalene ligger forholdene bedre til rette for å automatisere også plukkeprosessen.

– For det første får vi mye mer plass med større takhøyde, og det er helt klart et bedre logistikkbygg, sier Jebsen, som gleder seg til å kunne fortsette veksten i det nye anlegget.

Utleiers mest sentrale

Det er Fabritius som eier det 9000 m² store bygget i Haraldrudveien, rett nord for Økernkrysset i Oslo. Eiendomsselskapet bygget anlegget for mange år siden, og kjøpte det tilbake for få år siden. I desember flyttet PostNord ut av det som er Fabritius’ mest sentrale logistikkbygg.

UTLEIER: Forretningsutvikler Martin Frivold, hos Fabritius som eier bygget 360 Logstics skal flytte inn i, har stor tro på 360 Logistics konsept.
UTLEIER: Forretningsutvikler Martin Frivold, hos Fabritius som eier bygget 360 Logstics skal flytte inn i, har stor tro på 360 Logistics konsept.

– Vi hadde mange interessenter, men vi har sett at det med netthandel og laste mile-leveringer er mer og mer viktig i markedet. Da ønsket vi å prøve å få til en netthandelsløsning. Vi har hatt dialog med 360 Logistics og PorterBuddy tidligere, og fant nå sammen for å samarbeide om et netthandelshus, forteller Martin Frivold forretningsutvikler og analytiker i Fabritius.

– Vi mener dette utnytter eiendommens kvaliteter best mulig samtidig som vi ser på dette som en prosess for å lære litt. Det er noe litt annet enn en tradisjonell leieavtale, hvor vi alle har jobbet sammen for å finne et oppsett som fungerer for alle, men det er kortere leietid og litt annen risiko enn det vi tradisjonelt ville sett for en slik eiendom, legger han til.

– Men selv om det er en kort kontrakt vurderer vi ikke risikoen som stor. For det første har vi stor tro på 360 Logistics og Porterbuddy, og vi har intensjoner om at dette skal bli mer langsiktig, og dessuten er det attraktive lokaler, sier han.

For så sentrale logistikkbygg som det 360 Logistics nå flytter inn i, er det ikke mange av. I sentrumsnære områder blir industri, produksjon og logistikk fortrengt til fordel for boliger, som gir mer penger per kvadratmeter.

Frivold mener at det likevel på et tidspunkt må legges til rette for logistikk også i tettbygde strøk.

– I USA og andre steder ser vi at det har dukket opp ganske sentrumsnære lager- og logsitkkhuber i flere etasjer, som kan konkurrere med kontor og boliger. Med høye krav til leveringstider er det begrenset hvor langt ut av sentrum man kan etablere seg for enkelte aktører.

Fabritius utvikler for tiden et større logistikkområde i Drøbak, Oslo Logistikkpark Drøbak, som bare er 25 minutter unna Oslo sentrum.

– Også her ser vi for oss at det kan være aktuelt med netthandelsaktører som trenger raske leveringer, sier Frivold.

Powered by Labrador CMS