Helthjem økte pakkeleveringen med 150 prosent i desember.
Helthjem økte pakkeleveringen med 150 prosent i desember.

Pakkeleveringen mot nye høyder

Pakkelevering slo alle rekorder i desember. Helthjem hadde en økning på 150 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Netthandelen vokste betydelig i 2020 som følge av Covid-19.

Helthjem opplever en voldsom økning i antall pakker levert hjem til folk.

– Det er nesten så vi ikke tror på tallene. Vi var spente på desember-tallene, men en sterk vekst i netthandel kombinert med at mange har måttet sende pakker til kolleger og venner for å unngå nærkontakt, har nok bidratt betydelig, sier Cathrine Laksfoss, adm. direktør i Schibsted Distribusjon.

Ifølge ferske tall fra Virke opplevde netthandelen i Norge en vekst på 55 prosent i november og desember. I desember alene leverte distribusjonsselskapet Helthjem Netthandel 1,4 millioner pakker hjem til folk i hele landet. Det er en vekst på 150 prosent fra samme periode i fjor.

Mye brukt til jul

– Spesielt interessant, og gøy, er distribusjon av pakker mellom privatpersoner vokste med nesten 200 prosent bare i desember, sammenlignet med i fjor. Mange av disse transaksjonene kan knyttes til kjøp og salg på markedsplasser, og det er gledelig å oppleve at det blir stadig mer populært å gi brukte gaver til jul, sier Laksfoss.

Hun viser til tjenesten som gjør det mulig å få hentet og levert en pakke direkte mellom to husstander. 140.000 pakker ble fraktet mellom personer på denne måten bare i desember.

Heftig morgenlevering

Bare i desember hadde morgenlevering hele 350.000 pakker.

Helthjems distribusjonsnettverk er et samarbeid mellom Schibsted, Amedia og Polaris. Nettverket er bygget på avisbudene, og pakkene kan leveres hjem til folk før frokost, også i helgen.

Nettopp leveringstidspunktet er essensielt for Morgenlevering.no, som også opplevde rekordmange leveringer i desember, og en vekst på hele 170 prosent. I antall pakker betyr det 220.000 flere enn i desember året før.

– 2020 har vært et vanvittig år for Morgenlevering, men desember tok kaka. Kombinasjonen av jobb-julegaver, gaver generelt og julebakst, på toppen av mer hverdagslige varer, bidro til den utrolige veksten. Folk har virkelig vært rause med hverandre i desember. Vi er veldig glade for å kunne bidra til å glede folk med vår tjeneste, sier Cathrine Laksfoss.

- Netthandelen har en voldsom vekst som følge av Covid-19, sier Cathrine Laksfoss, adm. direktør i Schibsted Distribusjon.
- Netthandelen har en voldsom vekst som følge av Covid-19, sier Cathrine Laksfoss, adm. direktør i Schibsted Distribusjon.

Hun er imponert over innsatsen til alle ansatte i distribusjonen i “koronaens år”.

– Da Norge stengte ned hadde vi ingen anelse om hvordan året ville bli. Når vi ser tilbake er det fortsatt vanskelig å forestille seg hva hjemmekontor og reiseforbud har gjort for vår virksomhet. Jeg er imponert over alle våre ansatte som har stått på døgnet rundt, for å sikre at folk har fått varene sine trygt levert hjem, ikke minst til jul. Det blir spennende å se hva 2021 bringer, sier hun.