KJAPPE: Porterbuddy kan tilby svært rask hjemlevering i Oslo-området.

Har satt en ny standard for levering

HELT HJEM PÅ DAGEN: Porterbuddy har bare eksistert i fire år, men er det raskeste alternativet for hjemlevering.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Porterbuddy startet i 2017 som en teknologibasert budtjeneste, og har raskt vokst til å ta relativt store volumer. I november og desember leverte selskapets bud over 100.000 pakker i måneden. Det er selvsagt bare en brøkdel av det gigantene Bring og PostNord håndterer, men likevel et solid tall for en så fersk aktør.

MANNEN BAK: Henrik Gerner-Mathisen startet porterbuddy i 2016, og har bakgrunn som advokat som jobbet mye med oppkjøp av teknologiselskaper.

I motsetning til de to nevnte, jobber Porterbuddy bare med hjemlevering, og kan tilby svært rask levering fra en lang rekke nettbutikker. Nøkkelen er dyp integrering og smarte algoritmer, forteller grunder Henrik Gerner-Mathisen.

- Vi integrerer dypere enn vanlige transportører gjør. Det muliggjør en brukerdialog før kunden kommer til checkout hvor de blant annet får vite når de kan få levert og til hvilken kostnad. Vi jobber i sanntid, har kort tid til planlegging og korte tidsfrister, forteller Gerner-Mathisen.

Smarte ruter

Systemet muliggjør hjemlevering samme kveld i et område som per i dag strekker seg rundt Oslofjorden fra Larvik til Vestby, og Porterbuddy jobber hele tiden med å utvide det geografiske område de dekker. I Stavanger, Trondheim og Bergen leveres det normalt neste dag etter kundens ønske.

- For å få til dette, må alt synkroniseres på retailsiden. Vår teknologi sørger for at vi kan levere med presisjon på disse ambisiøse kundeløftene, sier Gerner-Mathisen.

Porterbuddy gjør sorteringen og lar algoritmer sette sammen smarte ruter. Selskapet har ingen ansatte sjåfører, men samarbeider med profesjonelle sjåfører fra ulike budbilfirmaer og transportselskaper, fra små enkeltmannsforetak til store aktører.

- Vi organiserer opphenting sentralt i Oslo-regionen og Østfold eller Vestfold. Det går inn til oss på et sentralt punkt, der vi har en systemstyrt prosess for sortering, som er veldig effektiv og gjør at sjåførene får effektive ruter, sier Gerner-Mathisen.

Nøyaktig sporing

KUNDEVENNLIG: Fra budet kjører ut får mottakeren full oversikt over hvor pakken befinner seg, og hvor mange leveringer som gjenstår før det er din tur. Til slutt får man et bilde som dokumenterer hvor pakken er levert. Her levering av skjermbeskytter fra Komplett.no til artikkelforfatteren.

Undertegnede fikk proof of concept nylig da skjermbeskyttelsen på mobiltelefonen tok kvelden, og en ny måtte ordnes. Ved bestilling på Komplett.no på formiddagen var det mulig å få produktet levert hjem samme kveld til en kostnad på 29 kroner. Det fungerte utmerket, med nøyaktig gps-sporing av budet hele veien.

risen på 29 kroner er selvsagt lavere enn det Porterbuddy tar for en slik levering. Poenget er at leveringsalternativet også gir en ekstra verdi til nettbutikken. Hadde ikke levering samme kveld vært et alternativ hos Komplett.no, hadde jeg kjøpt skjermbeskyttelsen et annet sted.

SAMKJØRER: Med Porterbuddy er det mulig å få pakker fra flere ulike nettbutikker i én leveranse.

- Vi brukes som et insitament, og for brukeropplevelsen i nettbutikken. Det handler om differansiering i et kompetitivt marked. Prisen på 29 kroner er selvsagt delvis subsidiert av nettbutikken. Noen ser på det som en del av sitt markedsføringsbudsjett, forklarer Gerner-Mathisen.

Partner med 3PL

Som nevnt på de foregående sidene samlokaliserer Porterbuddy nå med 3PL-aktøren 360 Logistics på Økern i Oslo. Det gjør det mulig med enda kortere leveringsfrister for nettbutikkene som har varene lagret hos 360 Logistics.

- Det er en veldig god kombinasjon. Det handler om ledetider å ha varene så sentralt med tanke på opphenting. Du slipper linehaul i mellom. Vi kan distribuere raskere med kortere ledetider. For kundene vil det kunne bety mye, og vil også mulighet for levering på dagtid og etter hvert 24/7, sier Gerner-Mathisen.

Les om 360 Logistics her:

Han forteller at sjåførene vanligvis henter pakkene hos Porterbuddy i 17-tiden. Samarbeidet med 360 Logistics vil muliggjøre bestilling for enkelte helt til rundt klokken 16, for levering samme kveld.

- Men vi kan ikke sortere alt mellom 16 og 17 selvsagt, sier Gerner-Mathisen.

Samtidig kan Porterbuddy tilby levering av varer fra flere nettbutikker i én leveranse. Det skjer gjennom at kundene som velger Porterbuddy får spørsmål om de kan tenke seg produkter fra andre nettbutikker i samme leveranse, og dermed virker dette også som en fordel og en kanal for mersalg for nettbutikkene som bruker Porterbuddy.

- Det er absolutt en kanal for trafikk, som kommer alle nettbutikkene til gode.

Volum gir mer effektivitet

Høyere volum vil gjøre det mulig å effektivisere logistikken ytterligere, tror han.

- Det vil gjøre det mulig å gjøre rutene våre mer konsentrerte og effektive, forklarer Gerner-Mathisen.

Og han er trygg på at volumene vil øke.

- Vi tror volumene på hjemlevering blir mye høyere enn i dag. Flere prøver det og tjenestene blir mer brukervennlige, og da blir det en selvforsterkende effekt. Du har store omstillinger innen varehandel og ehandel der aktørene tar grep, som i stor grad også driver denne utviklingen, sier Gerner-Mathisen.

- Det handlerom å være relevant, når du har store internasjonale aktører som er på vei inn i Norden. Det er noe av grunnen til at omstillingen pågår med stor intensitet i varehandelen, sier han.

I dag viser regnskapene til Porterbuddy en klart negativ bunnlinje, men ifølge Gerner-Mathisen ble selve den operative driften lønnsom i løpet av 2020.

- Så har vi en tung satsing på teknologi, med egen utvikling og eget team som vi investerer i. Vi mener at dette er en fremtidsrettet investering, og at denne teknologien blir en avgjørende for å lykkes med denne typen konsepter, sier han.

Porterbuddy jobber de med å øke bærekraften i selskapet gjennom effektivisering og økt elbilandel blant budene som brukes, og ser også på mulige løsninger for bruk av sykkellevering.

- Vi har en høy elbilandel i dag. Den skal bli mye høyere fremover. Vi er opptatt av overgangen til elektrisk, og har også en ambisjon om å bygge opp mer på sykkel. Det er noe vi eksperimenterer med, sier Gerner-Mathisen.

Powered by Labrador CMS