- Arealet på verkstedet er kraftig økt, vi har fått flere, lengre og bredere spor å jobbe i. Nå skal vi rekruttere flere mekanikere og håper jo at disse nye facilitetene skal gjøre det ekstra interessant å søke jobb hos oss, sier servicemarkedssjef Øyvind Mørk.

Tar i bruk topp moderne tungbilanlegg

Nylig kunne Volvo lastebil- og buss-forhandleren Volmax ta i bruk et nytt, topp moderne tungbilanlegg på Toppen Næringspark et par km øst for Kongsberg sentrum.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volmax Kongsberg har flyttet inn i et nytt topp moderne tungbilanlegg på Toppen Næringspark like øst for Kongsberg sentrum.

Nyanlegget til 80 millioner er Kongsbergs flotteste verksted. Nå ønsker de å ansette flere mekanikere.

- Etter å ha holdt til på et gammelt anlegg på Gomsrud vest for sentrum fra 1974, har det vært en skikkelig «boost» for hele organisasjonen å ta i bruk dette fantastiske anlegget, sier servicemarkedssjef og anleggsansvarlig, Øyvind Mørk (57 år).

Mørk, som kom til Volmax som mekaniker i 2003 har vært servicemarkedssjef siden 2008, er meget godt fornøyd med det nye moderne anlegget. Det er lyst og innbydende og med gulvvarme og topp moderne ventilasjonsanlegg. I andre etasje finnes selgerkontorer, en trivelig kantine og to store innbydende møterom.

- Skal vi ha full drift her og utnytte hele kapasiteten, må vi dog ha på plass flere mekanikere. Og vi tar gjerne imot jenter som det allerede står en egen garderobe klar til. Med Kongsbergs flotteste bilanlegg håper og tror jeg det kan bli lettere å rekruttere nye mekanikere, sier Mørk.

Et lyst og trivelig verksted har gitt helt nytt og forbedret arbeidsmiljø for de ansatte. Kapasiteten på verkstedet er kraftig økt. Her er det mekaniker Sander Sund Hoffart som jobber med klargjøring av en ny Volvo lastebil.

Større enn standard

Større areal, romsligere arbeidsforhold og mer automatiserte prosesser, vil gi kortere ventetid på service og reparasjoner av kjøretøy, hengere og påbygg. Løpene til de tunge kjøretøyene er gjort bredere og lengre enn det som har vært standard, nettopp for å øke effektiviteten. De lange løpene tar dagens lengste kjøretøykombinasjoner og eventuelt enda lengre kjøretøy, om regelverket åpner for dette.

De innfører digitale arbeidsordre, og mekanikerne kan via en app åpne og lukke verkstedportene når de skal inn med et stort kjøretøy. Via store servicetårn kan mekanikeren fylle på olje i alle kvaliteter, spylevæske og diesel, uten å måtte gå langt. Tårnene har også forsyning av trykkluft og eksosavtrekk.

Automatlager

På delelageret har de tatt i bruk et nytt automatlager som går over flere etasjer og som kan romme hele 4.000 artikkelnummer, dette for en mer effektiv plukking av deler og et automatlager er samtidig arealbesparende.

Arealet på nybygget er kraftig økt fra det gamle. Det gir mulighet til langt flere kundebiler inne på verkstedet samtidig og det gir helt andre muligheter for en skikkelig gjennomgang og overlevering av nye biler. Og det gir mindre ventetid for kundene, noe som er svært viktig i dagens «just in time» - tenkesett i hele transportbransjen.

Bygget har utvendige detaljer i mørkt treverk, som gir et fint visuelt inntrykk. På taket er det gress og varmen kommer fra jordvarme. Det har vært om lag 1 års byggetid for det topp moderne anlegget.

Powered by Labrador CMS