Volkswagen Transporter, Volkswagen Caddy og Volkswagen Crafter topper hvert sitt varebilsegment. Foto: VW

Disse varebilene solgte mest

Volkswagen kom på topp av listene i alle tre varebilklassene på registreringsstatistikken for 2020. Ford topper i pickup-segmentet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2020 var det en reduksjon i antall registreringer, men mye ble hentet inn med et meget godt 2. halvår.

Fjoråret var meget spesielt. Ved utgangen av februar skilte det kun 12 biler mellom 2019 og 2020, men så kom covid-19 i all sin kraft og påvirket bilsalget mye. I begynnelsen av juli var salget 22,9 prosent bak 2019! Og ved utgangen av august var varebilregistreringene ned hele 26,5 prosent sammenlignet med 2019. Etter dette tok salget seg gradvis opp, og etter et godt høstsalg, der alle månedene endte med registreringstall godt over 2019, ble «sluttoppgjøret» fra 2019 til 2020 en nedgang på «bare» 15 prosent. På en pressekonferanse 5. januar informerte Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at de tror reduksjonen først og fremst skyldes covid-19-pandemien.

Elektrisk framgang

Salget av elektriske varebiler hadde en økning på 27,6 prosent i 2020 sammenlignet med året før. Det er noe mindre enn OFV faktisk regnet med, og det er også meget stor forskjell mellom antall registreringer og det antallet elvarebiler som Enova har innvilget støtte til. Dette kan blant annet skyldes at det har vært en treghet i lansering/produksjon av nye modeller i markedet. Verd å merke seg er det også at etter at RSA og PSA/Toyota lanserte nye modeller i høst, har registreringene vært mer enn doblet i november og desember sammenlignet med året før.

De minste

Denne klassen har hatt en reduksjon på 13,1 prosent. Alle modellene i markedet har opplevd nedgang, og det ble totalt solgt 1723 færre biler enn i 2019. Volkswagen toppet klassen med Caddy, en bil som er på vei ut. Nye Caddy ble vist bare noen uker før nedstengingen i mars, og de første eksemplarene av denne ankom Norge først på tampen av året. Denne vil imidlertid trolig sette sitt preg på statistikken for 2021.

En annen nykommer, Toyota Proace City, hadde salgsstart omtrent samtidig med at Norge stengte ned. Denne bidro godt til at Toyota tok et jafs i segmentet med 948 registreringer.

Mellomklassen

Denne klassen har vært dominert av VW Transporter i mange år, og selv om de har tapt noen prosenter, er fremdeles en av tre biler som registreres i denne klassen Transportere. På andreplass finner vi Mercedes-Benz Vito. Felles for disse er at nesten alle norske kunder (95 prosent) vil ha bilene med 4-hjulsdrift. I denne klassen har Toyota gått forbi Ford Transit Custom, og kapret 3.-plassen. Toyota er faktisk den eneste av toppselgerne i klassen som har klart å øke antallet leveranser gjennom 2020.

De tunge

Dette er den klassen som har klart seg best gjennom 2020, med en reduksjon på kun 7,1 prosent. I likhet med de to foregående årene, topper Volkswagen Crafter også denne klassen med 26,7 prosent markedsandel. På andreplass finner vi Mercedes-Benz Sprinter med marginale 5 flere registreringer enn Ford Transit på tredjeplass. Ford har imidlertid tatt et stort skritt med en økning på 21,1 prosent fra 2019 til 2020. I likhet med Ford er det flere andre merker som også har hatt en økning gjennom året i denne klassen. Den største økningen i % er den helelektriske Maxus EV80 som hadde, med hele 31,4 prosent flere registreringer enn året før.

Forventningene

Bransjen forventer et godt varebilmarked i 2021, men det er en del utfordringer som kan virke negativt. 2021 vil nemlig ikke bli et normalt år for mange. Fra forhandlerkjeden Sulland meldes blant annet at en del av deres kunder har lave ordrereserver. Møller gruppen forteller at de har store ordrereserver ved inngangen til -21. Frank Dunvold i RSA melder at 2021 vil være elvarebilenes år med et potensial for at 1 av 3 varebiler kan leveres med elektrisk drivlinje. Kollega/konkurrent Ulf Tore Hekneby i Møller Mobility Group, er mer beskjeden og spår at 20 prosent av solgte varebiler i 2021 vil være elektriske.

Det som er sikkert, er at i 2020 fikk vi en dobling i antall el-varebilmodeller i markedet. Og i 2021 vil det komme mange nye og flere modeller fra en rekke leverandører.

Powered by Labrador CMS