FLOTT EKVIPASJE: Sjåfør Jørn Karlsen er blant de første som får kjøre med nyprofilert Nor-log-trailer. Her sammen med salgs- og markedssjef Silje Steffensen i Nor-log Thermo.
FLOTT EKVIPASJE: Sjåfør Jørn Karlsen er blant de første som får kjøre med nyprofilert Nor-log-trailer. Her sammen med salgs- og markedssjef Silje Steffensen i Nor-log Thermo.

Ny logo – ny giv

ALFASET: Nor-log Gruppens logo symboliserer miljø og retning fremover. For Nor-log Thermo har det likevel vært viktigst å få lønnsomhet i et gammelt tapssluk.

Publisert

Bring Frigo hadde i 2018 med et årsresultat på 60 millioner kroner i minus. I februar i år ble selskapet overtatt av Nor-log Gruppen og omdøpt til Nor-log Thermo. Etter målrettet jobbing for å snu økonomien og et hardt fokus på kostnader og lønnsomhet, tør salgs- og markedssjef Silje Steffensen i dag håpe på en bunnlinje på plussiden i 2020.

– De foregående månedene har vi hatt sorte tall. Det gir en enorm glede for dem som jobber her, og får dem til å «gønne på» enda mer, sier Steffensen til MT.

Vi møtte henne på den gamle Bring Frigo-terminalen på Alfaset der det etter planen skulle avdukes en nyprofilert lastebil med den nye Nor-log-logoen på siden med tilhørende feiring og jubalong. Feiringen satte strenge koronatiltak i Oslo en stopper for, men ny branding er likevel på plass og skal rulles ut så fort som mulig på Nor-log Thermos 150 trailere.

Positiv privatisering

LEDER SATSINGEN: Salgs- og markedssjef Silje Steffensen trives svært godt med privat eier etter at Posten-eide Bring Frigo ble kjøpt av Nor-log.
LEDER SATSINGEN: Salgs- og markedssjef Silje Steffensen trives svært godt med privat eier etter at Posten-eide Bring Frigo ble kjøpt av Nor-log.

Steffensen var blant de ansatte som kom fra Bring Frigo, og hun og kollegaen har fortsatt sine kontoret i Postens bygg på Alfaset. Men de har byttet arbeidsgiver fra en statlig gigant til en privat initiativrik og hardtsatsende aktør. Det har bare vært positivt, forteller hun.

– Det er fordeler med både offentlig og privat, men det er selvfølgelig annerledes å få inn private eiere som du ser i gangene her. Det er disse menneskene du jobber for, og det gir inspirasjon til å levere en god jobb med rett fokus. Eierskiftet har gitt et mye større fokus på bedriften og gjort den til et bedre sted å jobbe, og man blir mye mer businessrettet, sier hun.

Det første året under Nor-log-paraplyen har bestått i hardt arbeid med å gjøre nettopp businessen lønnsom. Det har vært hardt fokus på å kutte kostnadene, forteller Steffensen.

– Det har primært vært å redusere tomkjøring, fylle bilene og redusere materiell. Vi har hatt mye flere trailere tidligere enn det vi har nå. Dessuten har vi fått inn rett mennesker på rett sted, sier hun.

– Vi opplever at alle i selskapet er opptatt av å få dette til, og at dette skal bli en attraktiv arbeidsplass, forteller Steffensen.

Lønnsomhet først og fremst

FELLES, MEN FORSKJELLIG: De lokale merkenavnene Suldal Transport og Miniekspress skal beholdes, men ligge under Nor-log-paraplyen, forteller konsernsjef i Nor-log Gruppen, Lars Arne Brøttem.
FELLES, MEN FORSKJELLIG: De lokale merkenavnene Suldal Transport og Miniekspress skal beholdes, men ligge under Nor-log-paraplyen, forteller konsernsjef i Nor-log Gruppen, Lars Arne Brøttem.

Månedlig flytter Nor-log Thermo rundt 100.000 paller fordelt på 4000 turer. Steffensen forventer at volum og omsetning vil bli noe lavere i 2020 enn det Bring Frigo hadde i 2019. Det har vært nødvendig å gjennomgå alle kundeavtaler med fokus på lønnsomhet.

– Det viktigste for oss er god kvalitet og lønnsomhet Så får størrelse og omsetning komme som konsekvens av det. Vi har heldigvis eiere som er opptatt av nettopp kvalitet og lønnsomhet, sier konsernsjef i Nor-log Gruppen Lars Arne Brøttem.

Nor-log Thermo er som nevnt det samme selskapet som tidligere het Bring Frigo, og nå er en del av Nor-log Gruppen, som ble dannet da Suldal Transport og Miniekspress forente krefter tidlig i 2019. Med kjøpet av Bring Frigo består konsernet av tre merkenavn. Slik skal det fortsatt være også fremover, selv om «Nor-log» skal være synlig på alt materiell.

GRØNN FREMTID: Den nye logoen består av en grønn buet pil som symboliserer miljø og bærekraft, og en blå skarpere pil som viser progresjon og retning.
GRØNN FREMTID: Den nye logoen består av en grønn buet pil som symboliserer miljø og bærekraft, og en blå skarpere pil som viser progresjon og retning.

– Planen er å beholde de lokale merkevarene også fremover, der de er så sterke og kjente. Men alt samles under en felles paraply. Slik at vi kommer til å synliggjøre Nor-log som en del av den lokale dekoren på bilene, forteller Brøttem.

– Kvalitet over hele landet

Selskapene opptrer separat i sin drift i hverdagen, men er sydd sammen med et felles nettverk, og man drar selvsagt nytte av de synergier man kan.

De ulike selskapene har i utgangspunktet ganske ulik måte å jobbe på. Nor-log Thermo eier i utgangspunktet ingen biler selv, men leier inn biler og sjåfører til å flytte sine trailere. Suldal Transport og Miniekspress derimot, er store bileiere.

Samlet disponerer selskapene dette rundt 800 moderne transportenheter og 19 terminaler. Gruppen sysselsetter 530 ansatte og forventer en samlet omsetning i 2020 på NOK 1.6 milliard. Med andre ord er det mye å spille på.

– Den største fordelen er at vi kan tilby landsdekkende kvalitetstjenester i de segmentene vi jobber i. Vi har et finmasket nettverk som dekker hele landet, og et godt nettverk i Europa for å distribuere sjømat og fisk. Så kan vi utnytte kompetansen vi har på tvers av selskapene, forteller Brøttem.