AutoStores produktsjef, Carlos Fernandez, med den nye R5 Pro-roboten under et kundearrangement i Amsterdam denne uken.

Lanserte oppgradert AutoStore-robot

AutoStores nye R5 Pro Robot er en mer effektiv variant av den tradisjonelle AutoStore-roboten.

Publisert

Alle som vet hva AutoStore er kjenner til den tradisjonelle røde R5-roboten. Nå har AutoStore lansert den nye R5 Pro.

Denne nye robotløsningen er designet for å møte de spesifikke kravene til storskala netthandelsbedrifter.

Carlos Fernandez, Chief Product Officer i AutoStore, peker på den økende etterspørselen etter store systemer med høy gjennomstrømning i e-handelssektoren:

– R5 Pro tilbyr en fordel ved å øke produktiviteten per robot ved større operasjoner, optimalisere plassbruken og redusere de totale eierkostnadene, som til slutt forbedrer kundeopplevelsen samtidig som lønnsomheten øker, sier han.

Ifølge AutoStore kan man med kan bruk av R5 Pro redusere behovet for totalt antall roboter reduseres med 15 prosent sammen lignet med den tradisjonelle roboten.

R5 Pro har nytt batteri med LTO-teknologi (litium titan-oksid). Dette gir raskere lading, noe som gjør at robotene er tilgjengelige i større deler av tiden.

Det gjør også at man ikke har behov for like mange ladestasjoner som tidligere. Faktisk reduseres behovet for ladestasjoner med 86 prosent, ifølge produsenten. Dermed blir også investeringen rimeligere fordi det er mindre behov for elektriske installasjoner i anlegget.

Netthandelsgiganten Boozt er blant AutoStores største kunder, og sjef for logistikk og fullfilment hos Boozt, Tobias Sjölin, gleder seg til å ta i bruk den nye roboten.

– Som et ledende e-handelsselskap er vi alltid på utkikk etter nye måter å optimalisere lagerdriften på. Vi er begeistret for R5 Pro som vil gi konkrete fordeler til kunder med store AutoStore-systemer som krever hastighet, sier Sjölin.

– Å kunne redusere ladetiden under flerskiftsoperasjoner gir et stort potensial for forbedret produktivitet. Den anslåtte høyere produktiviteten per robot betyr at vi vil trenge betydelig færre roboter og ladere for å oppnå vår nødvendige gjennomstrømning – og også få plass til flere SKU-er i vårt eksisterende nett. Men til syvende og sist handler alt om de totale eierkostnadene. Alle disse inkrementelle besparelsene summerer seg over tid og lar oss forbli konkurransedyktige, legger han til.

 

Powered by Labrador CMS