Nye skyvemasttrucker fra Linde

  Linde Material Handling lanserer en ny generasjon skyvemasttrucker, som omfatter modellene R14 til R20, med lastekapasitet fra 1,4 til 2 tonn.

Publisert

De nye truckene kan håndtere løftehøyder opp mot 13 meter. Det vil si at en ekstra pallehøyde kan nås. Dette er mulig med sterkere profiler som gjør masten stivere og gir 20% økt lastekapasitet.

Den nye serien ble av en merkelig grunn ikke avduket under LogiMAT, men noen dager senere ved et arrangement for Linde-importørene i Berlin. Skyvemastene var likevel tema mellom standene i truck-hallene i Tyskland.

Linde lover også en forbedret sikt gjennom masten ved at selskapet har optimalisert plasseringen av løftesylinder og kjede.

Komfortabel sittestilling

Personalkostnader representerer den største utgiften der truckkjøring er involvert, spesielt gjelder dette sliteskader. Dette har Linde tatt på alvor og utformet en best mulig ergonomisk sittestilling på de nye truckene. Vibrasjoner fra gulvet fanges opp av et luftfjæret sete med 11 cm justeringsmulighet. Setet finner automatisk den beste fjæringen etter vekten på føreren. Dempingen gjør at føreren også slipper å absorbere støt fra skyvemasten. Firehjulsbremser er standard.

Truckene kan utstyres med et panoramatak i herdet glass, som gir god sikt og beskytter føreren mot fallende objekter. Linde BlueSpot LED-lys (ekstrautstyr) gir et blått lys på gulvet noen meter bak trucken, slik at andre blir varslet om at de er i nærheten av en truck.

Raskere trucker

Løftehastighet på truckene er 0,55 m/s. Uten last er hastigheten 0,7 m/s. Senkehastigheten er 0,55 m/s, en forbedring på 22% sammenlignet med tidligere serie.

Truckene har tre kjøreinnstillinger: «Ytelse» for størst styrke, «Effektivitet» for best kombinasjon av kjøreegenskaper og energibruk, og «Økonomi» for enklere oppgaver.

Fleksible trucker

Hvert lager har sine egne behov for truckdesign. Dette har Linde hatt i tankene da de utviklet den nye truck-generasjonen. Kundene kan velge blant 17 grunnversjoner, og flere hundre forskjellige sammensetninger av chassis, mast og batteri på truckene.