Kumøkk kan gi klimapris

Både Tine og Yara Birkeland er nominert til Næringslivets klimapris 2018.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prisen, et samarbeid mellom NHO, NTNU og ZERO, deles i år ut for femte gang.

Totalt er det kommet inn 20 nominasjoner fordelt på 18 ulike tiltak. Nytt av året er topp tre nominerte med Yara Birkeland, Tine og Pon Equipment, og hvor vinneren kåres på Zerokonferansen 7.november.

Yara Birkeland er verdens første elektriske og selvkjørende containerskip. Ved å bygge ett batteridrevet og selvkjørende containerskip fjerner man utslippende fra skipstransporten og bidrar til å flytte last fra vei til sjø.

Yara Birkeland

Yara og Kongsberggruppen er nominert for utvikling av verdens første elektriske og autonome containerskip.

Med Yara Birkeland muliggjøres det nye forretningsmodeller og kommersialisering av teknologi som bidrar direkte til utslippskutt. Dette gir ny kompetanse og nye muligheter skapes langt utenfor egen virksomhet. Prosjektet inkluderer også endringer og nye løsninger for havneoperasjoner, og skaper teknologiutvikling mot nullutslipp også der. Byggestart høst 2018, sjøsetting 1. kvartal 2020 og autonom drift fra 2022.

Yara vant forrige uke Moderne Transport-prisen: Moderne Transport-prisen til Bjørn Tore Orvik

#KUKRAFT

Tine er nominert for systematisk og helhetlig klimaarbeid.

Selskapet har en helhetlig tilnærming til å kutte klimagassutslipp i både egen virksomhet og gjennom hele verdikjeden.

Tine har vært tidlig ute og gjennomført en omfattende omlegging fra fossil til fornybar plast og energisamarbeid med utnyttelse av spillvann og CO2. Selskapet har redusert utslipp fra egen transport og inngått nyskapende samarbeid for å ta i bruk og utvikle biogass under tittelen #KUKRAFT.

Tine har også et omfattende arbeid for å hjelpe norske melkeprodusenter med å redusere klimautslipp, gjennom å ta i bruk ny teknologi og jobber med å redusere matsvinn.

Batterielektrisk

Pon Equipment er nominert for utvikling av den batterielektriske gravemaskinen Cat323F Z-line, i samarbeid med Caterpillar.

25-tonneren er trolig først i verden av sitt slag.

Gravemaskinen ser ut som en vanlig Cat-modell, men Pon har bygd om og erstattet dieseltank med batterier. Utslippene, både av CO2, NOx og partikler forsvinner, og mindre tomgangskjøring vil kunne bidra til forlenget levetid på maskinen.

Juryen

Juryen består av Ole Erik Almlid (fungerende adm. direktør i NHO), Olav Bolland (dekan ved fakultet for Ingeniørvitenskap, NTNU) og Marius Holm (daglig leder, miljøstiftelsen ZERO).

Powered by Labrador CMS