Bjørn Tore Orvik fikk tildelt Moderne Transport-prisen under festmiddagen på Transport & Logistikk på Gardermoen mandag kveld. Bak står juryleder Eirill Bø fra BI og redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt.
Bjørn Tore Orvik fikk tildelt Moderne Transport-prisen under festmiddagen på Transport & Logistikk på Gardermoen mandag kveld. Bak står juryleder Eirill Bø fra BI og redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt. (Foto: Thomas Witsø-Bjølmer)

Moderne Transport-prisen til Bjørn Tore Orvik

VERDIG VINNER: Bjørn Tore Orvik, mannen med ideen til og drivkraften bak verdens første autonome og helelektriske containerskip, Yara Birkeland, er vinner av Moderne Transport-prisen 2018.

Moderne Transport-prisen

  • Deles ut til den eller
    de som i særlig grad
    har utmerket seg innen
    fagfeltene logistikk og
    transport.
  • Delt ut hvert år siden 1969
  • Vinneren får heder og
    ære, et innrammet diplom
    og en sjekk på 15.000
    kroner. 

    JURY:
    - Eirill Bø, Handelshøyskolen
    BI (juryleder)
    - Lars Inge Fenes, Logistikkforeningen
    og Kremmerhuset
    AS
    - Einar Olsen, Drammen
    Havn
    - Hans Kristian Haram, Flowchange/Fjorårsvinner
    Sekretær:
    - Øyvind Ludt, redaktør
    Moderne Transport

I år har Moderne Transport-prisen 50-årsjubileum, og med en så lang historie er det bare passende at jubileumsprisen deles ut til en mann bak et svært fremtidsrettet prosjekt. Moderne Transport-prisen skal gå til «den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport», og det har Bjørn Tore Orvik i aller høyeste grad.

Tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen

Prisen ble delt ut under festmiddagen på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen mandag kveld. 

«Vinneren har skapt et prosjekt som er miljøvennlig, fremtidsrettet og tar i bruk nyskapende, og norsk, teknologi – og det er det første i verden av sitt slag. Samtidig fjerner det gods fra veien og flytter det til sjøen. Vinneren hadde en visjon for en ny logistikk-kjede, og har i løpet av kort tid fått på plass de nødvendige samarbeidspartnere til å realisere et prosjekt som har vekket oppsikt langt ut over Norges grenser. Han har evnet å få alle krefter til å trekke i samme retning mot et felles og unikt mål», heter det i juryens begrunnelse.

- Godt samarbeid

VINNER: Bjørn Tore Orvik er Project hub manager Scandinavia hos Yara International, og mannen bak Yara Birkeland. Foto: Øyvind Ludt

Orvik var altså mannen som fikk ideen til og tok initiativet til Yara Birkeland, som i løpet av et par år vil bli verdens første autonome containerskip. Skipet skal frakte containere med kunstgjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya, til eksporthavnene i Brevik og Larvik. I prosessen spares anslagsvis 40.000 lastebilturer gjennom et boligområde i Porsgrunn.

- Takk til alle som jobber med Yara Birkeland-prosjektet hver dag, og det begynner å bli ganske mange. Jeg må rette en stor takk til samarbeidspartnerne i prosjektet, som er Kongsberg og Kalmar. Det er ikke mulig å gjennomføre et sånt prosjekt uten samarbeid. Det ene er samarbeid på teknologi. Men man er også avhengig av nye regler. Jeg hadde aldri trodd at vi skulle oppleve så godt samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og Kystverket. De er også viktige bidragsytere fremover for at Yara Birkeland skal bli et suksessprosjekt, sa Orvik etter å ha mottatt prisen.

Med samferdselsminister Jon Georg Dale på første benk i salen, sammen med store deler av den norske logistikkbransjen, kom Orvik med en liten oppfordring til norske samferdselsmyndigheter:

– Infrastruktur er nok en nøkkel for å gjøre nye løsninger til virkelighet. Vi har veier vi kan kjøre på, skinner vi kan kjøre tog på og sjø som skipene flyter på. Samtidig er den nye digitale hverdagen her. Hvem er det som skal gi oss den nye digitale infrastrukturen i fremtiden. Det er et spørsmål som dere i salen får svare på.

 

Norsk prosjekt

Siden Yara Birkeland også er elektrisk, spares også store CO₂-utslipp. Prosjektet er dermed både miljøvennlig og fremtidsrettet. Det er dessuten mer eller mindre helnorsk. Yara som vareeier er norsk, det samme er leverandøren av all nødvendig teknologi for å gjøre skipet autonomt, nemlig Kongsberg Gruppen. I tillegg skal skipet bygges av det norske verftet Vard.

Gjennom sin evne til å få hele Yara og etter hvert samarbeidspartnere som Kongsberg Gruppen til å brenne for prosjektet, har Orvik vært instrumental til at Yara Birkeland ser ut ti å bli en realitet.

Orvik er ikke helt ukjent med å bli satt pris på. Tidligere i år vant han Enova-prisen, sammen med tidligere vinner av Moderne Transport-prisen, Torbjørn Johannson fra ASKO.

– Jeg anser meg ikke først og fremst som en innovatør, mer som en konseptbygger. Jeg vil anbefale alle å først tenke konsept og løsninger, og så teknologi. Gjør visjonen til virkelighet, det er det vi prøver på med Yara Birkeland, sa prisvinner Orvik da.

Du kan lese mer om Yara Birkeland og et intervju med Bjørn Tore Orvik lenger bak i dette bladet.

Inn i juryen

Som vinner blir man også automatisk med i neste års jury. I juryen har fjorårsvinner Hans Kristian Haram sittet sammen med tre faste medlemmer: førstelektor ved BI, Eirill Bø som er juryens leder, logistikkdirektør i Kremmerhuset Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn Einar Olsen. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Bjørn Tore Orvik en del av juryen.

Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.

Til toppen