Bildet er fra 2015. Volvo er blant lastebilprodusentene som Posten Norge krever erstatning fra. Denne lastebilen er imidlertid mest sannsynlig kjøpt etter at kartellet ble avslørt.
Bildet er fra 2015. Volvo er blant lastebilprodusentene som Posten Norge krever erstatning fra. Denne lastebilen er imidlertid mest sannsynlig kjøpt etter at kartellet ble avslørt.

Posten-advokat: - Tap i hundremillioner-kroners-klassen ved lastebilkjøp

Posten krever erstatning fra fem lastebilprodusenter etter at de drev hemmelig samarbeid i 14 år.

Publisert

Sommeren 2016 ble det klart at EU ga nesten 28 milliarder kroner i bot til produsentene Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF for kartellvirksomhet.

Året etter fikk Scania en bot på 8,2 milliarder kroner for kartellvirksomhet. MAN var også en del av det ulovlige samarbeidet, men slapp bot fordi de sa fra om det til EU-kommisjonen.

Prissettingssamarbeidet mellom lastebilprodusentene i Europa skal ha ført til kunstig høye priser for kundene. Produsentene har mottatt mange hundre erstatningskrav fra lastebilkjøpere i Europa de siste årene. Posten Norge er først ut i Norge med å kreve erstatning.

- Posten har kjøpt lastebiler for en høyere pris enn prisen ville vært med ordinær konkurranse uten kartell. Vi snakker om tap i hundremillionersklassen. Det er et substansielt beløp, sier Haavind-partner Rasmus Asbjørnsen, som representerer Posten med flere datterselskaper i et erstatningssøksmål mot fem lastebilprodusenter, til Finansavisen.

Posten kjøpte ifølge avisen rundt 1700 lastebiler i Norge, og i underkant av 400 lastebiler i Sverige og Slovakia i perioden 1997 til 2011, da kartellet var aktivt. Selskapet leverte stevning til Oslo tingrett i 2017 med krav om erstatning for å ha betalt overpris fra Volvo/Renault, Man, Daf, Daimler og Iveco.

I 2018 slo en norsk dom fast at Posten kunne stevne produsentene i norsk rett.

Partene er nå i gang med den ordinære saksforberedelsen.