En vanlig person blir liten foran Kalmars nye 85-tonner. Her demonstrerer Kalmars teknikere Tord og Peter dimensjonene på trucken.

Løfter 85 tonn

Prislappen har mange nuller, men Kalmars nye giganttruck er bare nesten verdensrekord.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Danske vindturbin-deler skal få kjørt seg med den nye Kalmar-gigatnten.

En av tidenes største gaffeltrucker er nylig bygget ved Kalmars fabrikk i svenske Ljungby. Med en egenvekt på rundt 100 tonn og en løftekapasitet på 85 tonn, er det et virkelig kraftmonster svenskene har laget.

Akselavstanden er på 7,5 meter og lastsenteret er på 1,2 meter. Gaflene er hele fire meter lange.

– Ja, alt blir jo «oversized» på en slik maskin, sier Peter Olsson, som er global salgssjef for motvektstrucker hos Kalmar, til Transportnytt.se

Trucken skal ifølge Olsson leveres til en kunde i Danmark som driver innen vindkraft.

– Det er en underleverandør til de selskapene som setter sammen selve vindkraftverkene. I dette tilfellet handler det om vindkraftverk som skal stå ute til havs, sier Olsson.

Å bruke en gaffeltruck til slik håndtering er et alternativ til å bruke kraner for å håndtere dette tunge godset.

Ifølge Olsson har Kalmar ytterligere en ordre inne på en tilsvarende truck til samme type industri. Han legger til at denne type trucker tar litt tid å bygge, siden komponenter i trucken er serieproduserte, og anslår leveringstiden til mellom åtte og tolv måneder.

Hva trucken koster, vil ikke Olsson ut med.

– Men det er ganske mange nuller på prisen, sier han, ifølge Transportnytt.

Med sin kapasitet på 85 tonn er Kalmar-trucken en av de aller største som noensinne er bygget. Men Kalmar har selv verdensrekorden, som stammer fra tidlig på 1990-tallet. Da leverte de en 90-tonner til et vannrørprosjekt i Libya.

Powered by Labrador CMS