Dette sa NTF nei til

Det siste tilbudet fra NHO ville gi en årslønn etter tillegg på rundt 650.000 kroner for havnearbeiderne i Risavika.

Publisert Sist oppdatert

Fredag iverksatte Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) en boikott av Risavika Terminal, etter en lang konflikt om tariffavtaler.

Totalt er det i dag ni arbeidere tilknyttet Stavanger Losse- og Lastekontor, og alle mer NTF-medlemmer. NTF har ønsket at deres medlemmer skal ta over havnearbeidet inne på den private Risavika Terminal AS – arbeid som i 50 år har vært utført av arbeidere i LO-forbundet IndustriEnergi.

- Vi har forståelse for at ledelsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) er opptatt av å sikre sysselsettingen til deres medlemmer i Stavanger i en situasjon der det er synkende  oppdragsmengde for medlemmene tilknyttet Stavanger laste- og lossekontor. Fire av de ni tilbys derfor ansettelse ved Risavika Terminal AS, sa administrerende direktør Kurt Ommundsen i Risavika Terminal AS, i forbindelse med det siste tilbudet.

Les mer om striden:
Havnearbeidere blokkerte terminalen
Risavika-boikott fra 1. november

I det siste tilbudet har Risavik Terminal As foreslått å ansatte fire personer av NTFs medlemmer i Stavanger Losse- og Lastekontor, med tarifflønn på 403.697 kroner + overtid og tillegg. Det vil medføre en gjennomsnittslønn på 650.000-700.000 kroner i året. I tillegg til forsikring og pensjonsordninger tilbyr Risavik Terminal tre års prioritering for ansatte i Stavanger Losse- og lastekontor ved nyansettelser ved terminalen.

Dette har NTF takket nei til.

– Dette forslaget er helt uaktuelt. Det er i strid med ILO-konvesjonen 137 som danner hele grunnlaget for tariff. Våre folk skal gjennomføre jo gjennomføre arbeidet uansett. Dette skal gjøres av våre folk, og forslaget fra Risavika Terminal vil ikke bli akseptert, sier leder i Transportforbundet Roger Hansen.

For NTF er det viktig at havnearbeiderne får jobbsikkerhet i en jobb der arbeidstidene varierer mye.

- Havnearbeiderne har landets mest fleksible arbeidsordning. De møter på jobb når de blir tilkalt. De har ingen fast arbeidstid, men må møte på jobb når båter kommer til havna. De står til disposisjon hele døgnet alle årets dager. Som følge av denne usikre arbeidssituasjonen, har havnearbeidere fortrinnsrett til havnearbeidet. Dette er den eneste jobbtryggheten de har, sa forbundsleder Roger Hansen da boikotten ble iverksatt fredag.