
Ser ikke boikott-virkningen
Adm. direktør Kurt Ommundsen i Risavika Terminal ser ingen virkning av boikotten fra transportarbeiderne.
Kun noen skip har gått videre til andre havner uten å anløpe Risavika.
Opptrapping
Nå vil Norsk Transportarbeiderforbund trappe opp aksjonen de satte i gang for to uker siden. De får støttemarkering fra LO Stavanger 27. november.
Striden står om hvem som skal utføre losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal. LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har fått støtte fra Tariffnemnda i at denne havna er et «tarifftomt» område og at NTF har rett til å inngå tariffavtale, noe arbeidsgiveren ikke vil.
Vrien sak
– Losse- og lastearbeidet hos oss blir primært gjort av organiserte i LO-forbundet Industri Energi, forteller Kurt Ommundsen til Klassekampen.
Forbundsleder Leif Sande i Industri Energi legger ikke skjul på at dette er en vanskelig sak.
– Vi er uenige med NTF i denne saken, men denne gangen vant de, og det må vi respektere, sier Sande.
Motvilje
En boikott kan få store økonomiske følger for Risavika Havn som hånderer 350.000-400.000 tonn gods årlig.
Ommundsen synes holdningen er veldig konfliktorientert, lite fleksibel, og han ser lite tegn til vilje for å finne en løsning på dette. Han mener også at tariffavtalen fra 1974 som NTF ønsker har gått ut på dato.