Hentet inn 400 sjåfører, nå kuttes 150 andre stillinger i konsernet 

Det siste året har Oda overført hjemleveringsdistribusjonen til egne sjåfører, men i jakt på sort bunnlinje kutter den nye Oda-toppsjefen staben med 150 personer innen Group Services.

Publisert
Chris Poad, CEO i Oda.

Briten Chris Poad overtok som Oda-topp etter Karl Alveng Munthe Kaas tidligere i år. Bestillingen fra investorene var klar: Å få lønnsom drift raskest mulig. 

På et allmøte fikk de ansatte tirsdag beskjed om at 150 personer vil bli sagt opp, tilsvarende litt over fem prosent av arbeidsstokken. Det gjelder brorparten av de 270 som jobber for Oda Group Services, avdelingen som står for produkt- og teknologiutvikling. 120 av de 150 som nå må forlate selskapet, jobber i Oslo. De øvrige 30 i Sverige.

Oda regner med at dette vil gi besparelser på oppimot 200 millioner kroner årlig.

Slutt for Mathem-sjefen

Oda gjennomfører også en organisasjonsendring som innebærer at det opprettes en ny, felles ledergruppe. Lederen for den norske virksomheten, Kristin Thornes, blir strategidirektør. 

Sverige-sjefen, Johan Lagerkrantz forlater Oda helt. Oda slo seg som kjent sammen med "svenske Oda", Mathem, på tampen av fjoråret. Lagerkrantz ledet Mathem før fusjonen og har ledet den svenske virksomheten etter at selskapene slo seg sammen (merkevarene Oda og Mathem består i de to markedene).

Effektiviserer lagerprosessen med egen plattform  

Omleggingen til Odas kunde - og logistikkplattform er i full gang i Sverige og skal bidra til å øke effektiviteten på lageret og i distribusjonen til Mathem. 

Oda har økt staben kraftig i Norge det siste året, men dette var et grep der distribusjonen til kunde ble insourcet og overført til faste sjåfører som var ansatt i Oda, istedenfor å bli utført av eksterne transportører. Det betyr at Oda har ansatt over 400 sjåfører i løpet av det siste året for å kunne fange den økende etterspørselen. 

Ifølge pressemeldingen har Oda fortsatt en visjon om å bli en nordisk markedsleder innen dagligvarer på nett, men setter videre internasjonal ekspansjon på vent. 

Powered by Labrador CMS