Dette konkluderes det på i rapporten «Klimaanalyse av norsk
landtransport» som ble lansert av Grønt Landtransportprogram (GLP) i Næringslivets
Hus. Rapporten peker på en rekke nødvendige tiltak for rask omstilling av
landtransporten.
HAR LAGET RAPPORTEN: Simen Narum er markedsanalytiker i GLP og har vært ansvarlig for rapporten.
- Transportsektoren er Norges største utslippssektor og må
løftes på klimaagendaen. Med denne rapporten blir det enklere for politikerne å
vite hvilke tiltak som er nødvendig for å få fart på omstillingen, sier adm.
direktør Ole Erik Almlid i NHO.
2030 kommer for fort
I løpet av vinteren og våren har GLP sammen med sine over 70
partnerbedrifter og 24 medlemsorganisasjoner, jobbet med en klimarapport om
norsk landtransport. Dette inkluderer utslipp fra lastebiler, busser, og
varebiler. I rapporten har GLP laget to scenarioer. Et høyscenario med
forsterkede tiltak og et lavscenario uten forsterkede tiltak.
Ifølge Ingelin Noresjø, daglig leder i GLP, er 2030-målene
utenfor rekkevidde. Men med forsterkede tiltak er det fortsatt mulig med store
utslippskutt.
DEBATT: Fra venstre er Thor Morten Wangen, kommunikasjonsrådgiver i GLP, Sigve Jarl Aasebø, seniorrådgiver i Statens vegvesen, Sigmund Størset, seniorrådgiver i Enova og Synnøve Grøndahl, Seniorrådgiver i Miljødirektoratet.
- En samlet transportbransje ønsker omstilling, men er
avhengig av forutsigbarhet og tydelige rammevilkår. Landtransporten står for
ca. 4,45 millioner tonn, eller 10 prosent av Norges totale utslipp. Det er mye.
Hvis vi gjennomfører de forsterkede tiltakene for vårt høyscenario, mener vi
klimamålene er innen rekkevidde i 2034, sier Noresjø.
Viktig samspill med myndighetene
Under fremleggelsen inviterte GLP også til en panelsamtale
med Enova, Statens vegvesen og Miljødirektoratet.
- Det er viktig at transportnæringen engasjerer seg i
reduksjon av klimagasser og leter etter løsninger, for så å gjennomføre. Vi ser
frem til videre diskusjon med GLP om hva som er mulig og hva som ikke er mulig,
sier Sigve Jarl Aasebø, seniorrådgiver i Statens vegvesen.
Om Grønt Landtransportprogram
Grønt Landtransportprogram er et offentlig-privat samarbeid
som jobber med å kutte utslippene for tunge kjøretøy med 55 prosent innen 2030.
Det gjør vi ved å samle bransjen og sette i gang pilotprosjekter for
elektrisitet, biogass eller hydrogen. Det er over 70 partnerbedrifter og 24
medlemsorganisasjoner involvert, som representerer de viktigste aktørene i
transport- og energisektoren.
- Rapporten fra GLP gir en god oppdatering på hvor langt vi
har kommet med utslippskutt i landtransporten. Enova støtter de som går foran i
denne i omstillingen. Fremover blir også viktig å se på helheten av alle
tiltak, både teknologiske- og ikke teknologiske, som er nødvendige for
klimaomstillingen, sier Sigmund Størset, seniorrådgiver i Enova.
- Vi er glade for at GLP lager dette kunnskapsgrunnlaget.
Den gir oss et nyttig innblikk i hvordan næringstransporten ser på mulighetene
og utfordringene på veien mot 2030-målet, sier Synnøve Grøndahl, seniorrådgiver
i Miljødirektoratet.