Jarle byttet truck - har styrt unna skulderplagene

BJØRNDAL: Truckfører Jarle Sørhaug stortrives på jobb om dagen, og helseplagene er en saga blott etter at arbeidsgiver H.C. Thaugland Trælastlastforretning skiftet truckleverandør for snart tre år siden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forrige utgave av Moderne Transport skrev vi om Atlets nye Tergo skyvemasttrucker, som ifølge produsenten setter en ny standard for førerergonomi. Denne gangen skriver vi om en bedrift som har opplevd i praksis hva førerergonomi har å si for arbeidsmiljøet og i reduksjon av helseplager for de ansatte.   

Truckfører Jarle Sørhaug slet med smerter i venstre arm/skulder, helseplager som høyst sannsynlig skyldtes mange timer under ugunstige ergonomiske arbeidsforhold i førersetet  på truckene H.C. Thaugland disponerte. Da den tradisjonsrike byggevaregrossisten skulle skifte ut truckene ble Sørhaug tatt med på råd. Etter å ha prøvd flere merker falt valget til slutt på en diesel motvektstruck fra Linde, HM45 med løftekapasitet på 4,5 tonn. Siden har selskapet hentet inn ytterligere to HM45 samt 3,5-tonneren HM35.

- Nå er plagene vekk og jeg har sluttet med behandling for betennelse i skulderen. Jeg tror plagene hadde kommet fort tilbake hvis jeg hadde satt meg tilbake i en av de gamle truckene, sier Sørhaug med et smil. For ordens skyld kan vi nevne at Sørhaug ikke var den eneste som slet med fysiske plager og at ”de gamle truckene” var diesel motvektstrucker fra henholdsvis Komatsu (2004-modell) og Mitsubishi (2006-modell).

Spak og to pedaler

Sørhaug og de fire truckførerkollegene Steinar Magnussen, Martin Hildebrandt, Øyvind Bergquist og Per Gunnar Lende, er skjønt enige om at arbeidsdagen har endret seg – til det bedre. De to tingene som trekkes særlig frem er at de nye truckene har spakstyring og at truckene har to-pedalsystem.

Truckførerne slipper dermed å ”ratte seg i hjel” når de kjører. Kjøreretninger styres enkelt og greit gjennom små fingerbevegelser på spakene, som ligger plassert på behagelige armlener. Hesselberg Trucks key account manager, Morten Thorberg Simonsen, forteller at også to-pedalsystemet vil ha hatt en effekt.

- Med to-pedalsystem ”tvinges” man til å sitte rett, og man får lik belastning for begge bena, forteller han. Med to-pedalsystem har føreren kun to pedaler å forholde seg til, en for å kjøre fremover og en for å kjøre bakover.

Thaugland snart i hundre

- Vi er veldig fornøyd med Linde-truckene. Også jeg slet med de gamle truckene, men det var mest når jeg gikk tilbake til å kjøre gammel modell etter å ha vent meg til de nye, forteller arbeidende formann Per Gunnar Lende. - Vi merker også at støynivået har sunket merkbart, sier han. Støynivået i hytta oppgis til 75 dB(A).

Lageret på Bjørnerud Industriområde syd for Oslo er sentrallager for de to utsalgene H.C. Thaugland Trælastforretning har i Oslo, i henholdsvis Abildsø og på Storo. Byggevaregrossisten, som ble har vært heleid familieselskap i fem generasjoner og ble etablert allerede i 1913, har over 5000 produkter i sortimentet, deriblant 130 ulike slag av trelast og i overkant av 300 lister, samt gipsplater, mørtel, parkett, laminat, armeringsjern, isolasjon, isopor og ”alt annet” proffmarkedet har behov for.

- Over 90% av produktene våre går til proffkunder, og jeg vil anslå at vi ukentlig håndterer rundt 250 tonn byggevarer inn og tilsvarende volum ut igjen, sier Lende.

Powered by Labrador CMS