Vlantana Norge har på få år bygget seg opp til å bli et stort transportselskap i norsk målestokk. Det kan ha skjedd med omfattende juks.

- Vlantana Norge mister løyvene

Statens vegvesen varsler tilbakekall av samtlige av Vlantana Norges løyver fra 6. januar, melder NLFs nettsted.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det melder Norges Lastebileier-forbund (NLF) på sine nettsider, lastebil.no.

Den siste tiden er det kommet mange graverende avsløringer om Vlantana Norge, blant annet fra nettopp lastebil.no. Det ar ført til at blant annet AskoPostNord og DB Schenker har sagt opp sine avtaler med selskapet.

I slutten av november varslet Statens vegvesen at transportløyvene til Vlantana Norge kunne bli tilbakekalt. Løyveseksjonen hadde kommet frem til at Vlantana Norge ikke oppfyller vilkåret til etablering satt i yrkestransportforskriften, etter en rekke avsløringer.

Les Vlantana Norges svar: Vlantana i strupen på NLF

For å unngå å miste løyvene, måtte selskapet vise et tydelig skille mellom Vlantana Norge AS og Vlantana UAB når det gjelder administrasjon og drift av transportvirksomheten i Vlantana Norge AS. Det har de ikke klart. 

«Ut ifra mottatte rapporter fra foretakskontroll og Arbeidstilsynet, fremkommer det for Nasjonal transportløyve at det er avdekket flere alvorlige brudd på fellesskapsreglene», heter det i brevet som nå er sendt til Vlantana Norge.

Powered by Labrador CMS