I flere av dødsulykkene er tunge kjøretøy involvert. Det betyr ikke at det er de som er utløsende årsak til ulykken. Foto: Colourbox
I flere av dødsulykkene er tunge kjøretøy involvert. Det betyr ikke at det er de som er utløsende årsak til ulykken. Foto: Colourbox

Tunge kjøretøy involvert i tre av fire dødsulykker

Tunge kjøretøy er overrepresentert i dødsulykker, men det er sjelden lastebilsjåføren har skylda. 

Publisert Sist oppdatert

Fire personer omkom i trafikken i Norge i januar - to kvinner og to menn i fire separate ulykker. De fire ulykkene skjedde i Oslo, Trøndelag, Møre og Romsdal og Troms. I tre av de fire dødsulykkene var tunge kjøretøy involvert.

I fjor omkom totalt 41 personer i ulykker med tunge kjøretøy som lastebiler og busser. Det er viktig å presisere at selv om tunge kjøretøy er involvert, er det som regel ikke føreren av det tunge kjøretøyet som er utløsende part i ulykken, opplyser Trygg Trafikk. 

– Vi ser flere som omkommer i møte med tunge kjøretøy. Godstransport på vei har økt over tid, og det innebærer flere lastebiler på veien enn før. En møteulykke med et tungt kjøretøy ender dessverre ofte veldig alvorlig. Det er massive krefter i spill når hastigheter og tung vekt kombineres, sier Loftsgarden.

Tall fra Statens vegvesen viser at det oftest skjer dødsulykker med tunge kjøretøy i vinterhalvåret, og i åtte av ti tilfeller har bilisten skyld i ulykken. 

– På denne tiden av året er det ofte dårligere vegforhold samt mer kjøring i mørket. Utfordrende føreforhold gir dårligere marginer ved uforutsette hendelser. Dette betyr først og fremst at sjåfører må være oppmerksomme til enhver tid, holde en forsvarlig fart og ikke minst unngå forbikjøringer hvor man ikke er hundre prosent sikker på at det går bra, sier Loftsgarden. 

Powered by Labrador CMS