Transport & Logistikk 2022:

Transport & Logistikk på Gardermoen er igang. Her deler Knut Eriksmoen, DB Schenker, Tone Wille, Posten Norge og Robin Olsen PostNord sitt syn på bransjens nærmeste fremtid til ordstyrer Atle Kvamme.

Logistikk- og transportbransjen samlet på Gardermoen

Den store bransjekonferansen Transport & Logistikk arrangeres mandag og tirsdag 24. og 25. oktober. Åpningssesjonen var satt av til «rikets tilstand» - og det er nok av utfordringer å ta tak i.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Godt over 700 logistikere er påmeldt todagerskonferansen Transport & Logistikk.

Logistikkredaksjonen er naturligvis til stede begge dager for å følge innleggene og for å holde oss oppdatert på det som rører seg i bransjen.

Konferansen ble åpnet av vertene Jo Eirik Frøise (Norsk Industri) og Are Kjensli (NHO Logistikk og Transport), som i sitt velkomstinnlegg understreket næringslivets behov for stabile rammebetingelser.

- Største kostnadssjokket på over 40 år

Sjeføkonom i NHO Øystein Dørum la i sitt innlegg ikke skjul på at det er mer krevende tider for norsk næringsliv.

Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO, innledet konferansen med et øye i bakspeilet og et i spåkula, basert på NHOs egen medlemsundersøkelse i høst og andre makroøkonomiske data.

Dørum la ikke skjul på at det er mer krevende tider for norsk næringsliv.

Han viste til at kostnadsjokket for næringslivet er dramatisk.

-Vi har tall tilbake til 1979, og har ikke registrert høyere kostnadsvekst i næringslivet enn vi har gjort nå i 2022, sa han.

Han viste også til at PMI, innkjøpssjefsindeksen, er på lave nivåer både i Norge og internasjonalt.

- Norge er i stor grad et speilbilde av landene rundt oss, la han til.

At fremtidstroen er på sitt laveste nivå siden fjerde kvartal i 2008 («finanskrisen») er et annet poeng.

- De anslagene vi hadde for de økonomiske utsiktene i juni var for optimistiske. Vi forholder oss til en ny økonomisk virkelighet, konstaterte han.

«Regningen» fra pandemien forfaller

Årsakene til motvinden i norsk og global handel relateres i stor grad til pandemien og de følger den har hatt på økonomien.

Skylden er «todelt».

Del én knyttes til følgene av ekspansiv bruk av offentlige midler for å holde økonomiene i gang i Vesten, delvis drevet av økt varekonsum. «Regningen» forfaller nå i form av økte renter for å bringe tilbud og etterspørsel i balanse igjen.

Delskyld to henger sammen med etterspørselssiden for varer og de flaskehalsene i verdikjedene som knyttes til kapasitetsmangler (nedstengninger, lastbærere, arbeidskraft).

Krigen påvirker pris og tilgjengelighet

Utsiktene for økonomien så likevel ganske lyse ut ved årsskiftet. Det bildet ble snudd nærmest over natten da Russland invaderte Ukraina i februar.

Russland, Ukraina og Belarus er på ulike måter viktige råvareleverandører innen energi, matvarer og metaller. Det slår hardt ut både med tanke på pris (energi, matvarer) og tilgjengelighet (metaller) som slår hardt ut i den globale økonomien.

Ingen udelt optimisme hos transportørene

I åpningssesjonen delte også lederne for de tre store samlasterne, Posten Norge, DB Schenker Norge og PostNord, sitt syn på situasjonen og hvordan de tror de neste årene vil se ut. Og det var ikke innspill preget av stor optimisme.

– Vi er på vei inn i en ny virkelighet, sa PostNords Robin Olsen, som understreket at de høye energiprisene vil prege logistikkbransjen.

- Regjeringens øknomiske handlingsrom er begrenset, understreket samferdselsminister Jon-ivar Nygård til konferansedeltakerne.

– Det kommer vekst, men det kommer lavere vekst enn vi har vært vant til. En ting som er viktig her er avglobalisering. Vi får ikke lenger fordelene vi har sett av globaliseringen og tilgang på billig arbeidskraft, noe som vil bety lavere vekst i Vesten, sa Olsen.

Vil fortsette bærekraftfokus

Også Knut Eriksmoen i DB Schenker forventer en lav vekstrate fremover. Han understreker i den sammenheng at man ikke må miste bærekraftsarbeidet av syne av den grunn.

– Vi ser tegnene nå med ganske stor fall i etterspørselen. Det tror jeg vil vedvare også utover neste år. Så vil økonomien vokse på sikt, sier han, men understreker at det ikke er nå man skal stoppe investeringer og stikke hodet i sanden.

– Vi må holde fast på mange av de kanalene og veiene vi har jobbet med lenge, spesielt innenfor bærekraftsarbeidet. Det er viktig at vi holder fast på det slik at vi ikke mister det på veien, sier Eriksmoen.

Postens Tone Wille er litt mer optimistisk enn sine to kollegaer.

– Logistikkmarkedet utvikler seg i takt med den utviklingen vi ser i økonomien for øvrig. Vi har under pandemien sett at varelevering er viktig. Vi ser grunn til optimisme, selv om det er nødvendig å tenke seg om før man gjør investeringer, sa Wille.

- Frakt er for billig

Fraktprisene har lenge ikke fulgt etter den generelle prisutviklingen i samfunnet. På spørsmål om frakt i dag er for billig, er PostNord-sjef Robin Olsen klar:

- Definitivt ja. Fraktprisene har stått stille. Jeg skulle ønske at det betød at vi er blitt mer effektive. Men realitetene er at det handler om kapasitetsutfordringer. Nå ser vi et trendbrudd, der fraktprisene vil stige i takt med inflasjonen og den generelle prisutviklingen i samfunnet.

Mandagskvelden avrundes med MT-prisen

Mandag kveld, under festmiddagen, vil vinneren av Moderne Transport-prisen deles ut. Nyhetsartikkel om dette legges ut i kveld, etter at vinneren har blitt offentliggjort på scenen.

Konferanseprogrammet ser du her.

Powered by Labrador CMS