Arnstad strammer grepet

Samferdselsminister Marit Arnstad varsler strengere regler for kabotasje.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skal bli vanskeligere for utenlandske transportører å ta oppdrag internt i Norge.

Presses

Norsk transportnæring er som kjent under sterkt press hvor en av tre transportører er utenlandsk.

For å drive såkalt kabotasje, det vil si frakte last mellom to steder i Norge, skal en utenlandsk godstransportør først ha fraktet last over den norske grensen.

Misbruk

– Denne ordningen kan misbrukes. Biler kan kjøre over grensen fra Sverige uten last for å sikre etterfølgende kabotasjeoppdrag, påpeker Arnstad.

Hun sier det nå presiseres hva et internasjonalt oppdrag er for å sikre at utenlandske godstransportører ikke krysser grensen uten reell last.

– Det er en reell innstramming, sier samferdselsministeren til NTB.

Bedre kontroll

Leder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund sier han er glad for tiltaket, men avviser at det innebærer en reell innstramming av dagens regelverk.

– Regelverket endres ikke, men presiseringen varsler bedre kontroll med at regelverket overholdes. Det er vi glade for. Vi har lenge etterlyst bedre kontroll, sier Hansen til NTB.

Powered by Labrador CMS