TRENGER SJÅFØRER: Etterspørselen etter transport av gods langs vei er stigende, men sjåførmangelen er fortsatt prekær, skriver Boston Consulting Group (BCG) og Alpega.
Ryan Smedstad
Derfor øker veitransport i Europa nå
Transport på vei har økt i første halvdel i 2024.
Etter et utfordrende 2023 viser nemlig en ny rapport fra
Boston Consulting Group (BCG) og Alpega at etterspørselen etter veifrakt har
økt i første halvdel av 2024.
BCGs fire råd til godstransportørene
Konsulentene i BCG runder av rapporten med fire råd til godstransportører, uten at vi nødvendigvis tror at dette er "breaking news" for veitransportørene:
- Ta i bruk kunstig intelligens for bedre prognoser og for å overvåke fraktkapasitet og priser i sanntid.
- Forhandle tidlig for å sikre gunstige priser.
- Planlegg strategisk for å unngå - eller håndtere - kapasitetsrisikoer.
- Øk effektiviteten gjennom smart ruteplanlegging og lastkonsolidering.
Geopolitiske utfordringer for godstransport til sjøs, som
angrepene i Rødehavet, gjør at forhandlere må se seg om etter andre måter å få
varene sine ut til de europeiske markedene. Mer forutsigbar økonomi og lavere
drivstoffkostnader gjør at transport på vei er i ferd med å ta mer terreng.
Spesielt kjøletransport, drevet av vekst i farmasinæringen og dagligvarehandel,
har ført til økt etterspørsel etter veitransport.
Forholdet mellom last og lastebilens kapasitet nærmer seg
1.0 for både internasjonale og innenlandske ruter, noe som indikerer en mer
balansert markedssituasjon. Det virker imidlertid fortsatt å være noe ledig
kapasitet. Prisene vil trolig øke når tilbud og etterspørsel nærmer seg
ytterligere, spår forfatterne.
Til tross for positive trender, advarer rapporten om at
markedet forblir fragmentert. Det finnes over 1,2 millioner aktive veitransportselskaper i
Europa, hvorav mange disponerer mindre enn fem lastebiler. Sjåførmangel er
fortsatt en stor utfordring med over 220.000 ubesatte stillinger i Europa.