NLF-general Geir A. Mo er glad han slapp å hilse på Riksmekleren i år.

Enighet i godsoppgjøret

For første gang på lenge trengtes ikke mekling.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag 11. mai kom Yrkestrafikkforbundet til enighet i lønnsforhandlingene med Norges Lastebileierforbund og NHO Logistikk og Transport. Oppgjøret vil med dette ikke havne på Riksmeklerens bord.

Følgende nye minstelønnssatsene gjelder for distribusjon/nærtransport fra 1. april 2022:

37,5 timers ukeMinstelønn måned – kr.Minstelønn per time – kr.
0-3 års ansiennitet30 888,50189,50
3-6 års ansiennitet31 214,50191,50
Over 6 års ansiennitet31 540,50193,50

Yrkestrafikkforbundet forhandler sammen med Fellesforbundet, med Norges Lastebileierforbund og NHO Logistikk og Transport på arbeidsgiversiden.

Partene kom til enighet om et generelt tillegg på fire kroner, samt å øke fagbrevtillegget med to kroner fra 1. april. Videre skal minstelønnssatsen heves med syv kroner fra 1. juli, gitt at resultatet blir godkjent i uravstemning.

Følgende minstelønnssatser for alle sjåfører gjelder fra 1. juli 2022:

37,5 timers ukeMinstelønn måned – kr.Minstelønn per time – kr.
0-3 års ansiennitet32 029,50196,50
3-6 års ansiennitet32 355,50198,50
Over 6 års ansiennitet32 681,50200,50

Partene ble også enige om å avvikle langtransporttariffen med virkning fra 1. juli. Dermed vil alle sjåfører følge samme lønnssystem etter dette. Inntil da løper nåværende lønnsbestemmelser for langtransport med aktiv og passiv tid, inkludert det generelle tillegget og økt fagbrevtillegg fra 1. april.

For langtransportsjåfører gjelder følgende fra 1. april – 30. juni 2022:

Sats for produktiv tid: Kr. 122,66 per time

Sats for passiv tid: Kr. 52,74 per time

- Vi har gjennomslag for at lønnssystemet på langtransport harmoniseres med avlønningen på nærtransport. Vi har fått et godt økonomisk oppgjør, hvor blant annet minstelønnssatsene øker med kr 11 i 2022. I tillegg har vi fått inn bestemmelser om dekking av arbeidstøy og vernebriller, sier forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF, er fornøyd med å ha kommet i mål med et krevende oppgjør uten å ende opp hos riksmekleren. Det skjer for første gang siden han tok over som NLF-topp i 2012.

– Selv om forhandlingene startet med et krevende utgangspunkt, opplevde vi hele veien en konstruktiv og løsningsorientert dialog mellom partene. Dette er et resultat jeg tror både våre medlemsbedrifter og deres ansatte vil leve godt med.

Resultatet er anbefalt av begge parter, og svarfrist for uravstemning er satt til den 22. juni.

Powered by Labrador CMS