E16 LÆRDALSTUNNELEN:

- Våre bedrifter frakter gods mellom øst og vest, og er helt avhengige av å komme seg frem på natta. Gods skal, og må, leveres innen bestemte tidsvinduer, sier Geir A. Mo. (Foto: Stein Inge Stølen, NLF)
- Våre bedrifter frakter gods mellom øst og vest, og er helt avhengige av å komme seg frem på natta. Gods skal, og må, leveres innen bestemte tidsvinduer, sier Geir A. Mo. (Foto: Stein Inge Stølen, NLF)

- Nattestenging er fullstendig uakseptabelt

NLF-direktør Geir A. Mo advarer sterkt mot å nattestenge Lærdalstunnelen for oppgraderinger i fire år, slik Vegvesenet planlegger.

Publisert

Tunnelen er tilknyttet den eneste vintersikre fjellovergangen mellom øst og vest, E16 Filefjell:

- I verste fall risikerer man å stenge av Vestlandet fra resten av Norge vinterstid. Det kan vi ikke leve med, sier NLF-direktøren.

Denne uken ble det kjent at Statens vegvesen planlegger å nattestenge E16 Lærdalstunnelen i fire år i forbindelse med tunneloppgradering.

Kan stenge av Vestlandet

Kolonnekjøring under oppgraderingen vurderes ikke, fordi dette, ifølge Vegvesenet, vil bli for dyrt og uhensiktsmessig. Oppgraderingen har en kostnadsramme på 2,5 milliarder kroner, som er to og en halv gang det tunnelen i sin tid kostet.

NLF-direktør Geir A. Mo oppfordrer til koordinering av oppgraderingsprosjekter på strekningen. Her ved Hyvingstunnelen på E16.
NLF-direktør Geir A. Mo oppfordrer til koordinering av oppgraderingsprosjekter på strekningen. Her ved Hyvingstunnelen på E16.

- For NLF er dette helt uakseptabelt. Våre bedrifter, som hver dag – og hver natt – frakter gods mellom øst og vest er helt avhengige av å komme seg frem på natta. Det er en tid på døgnet da viktige deler av godstrafikken mellom øst og vest faktisk foregår. Det fraktes livsviktige medisiner, mat og annet gods som skal, og må, leveres innenfor bestemte tidsvinduer. Å snu opp ned på dette er ikke praktisk mulig, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.

E16 er også den eneste vintersikre fjellovergangen mellom øst og vest. I løpet av en gjennomsnittlig vinter opplever transportnæringen regelmessig at det kun er dette alternativet som faktisk er åpent.

- Derfor vil stengingen i realiteten innebære at store deler av Vestlandet i perioder blir avstengt fra resten av landet. Det kan vi rett og slett ikke leve med, ei heller fra et samfunnsikkerhetsperspektiv, sier Mo.

Bør koordineres med andre oppgraderinger

I tillegg til å kreve alternative løsninger som ivaretar oppetiden gjennom døgnet, har NLF-direktøren også konkrete forslag til koordinering av arbeidet på Lærdalstunnelen og andre tunneler på E16 som, etter planen, trenger lignende oppgraderinger.

- Når de først skal gjøre dette arbeidet, må vi også sørge for at oppgraderingene av øvrige tunneler på strekningen skjer samtidig. Vi kan ikke risikere fire år med håpløse forhold mens Lærdalstunnelen oppgraderes, for så å få det samme når andre lange tunneler i området skal tas.

Han har allerede tatt opp saken i samtaler med både samferdselsministeren og veidirektøren. Begge er innstilte på dialog med næringen for å finne en løsning på dette som er mulig å praktisere.

- Det er vi glade for, og vi ser frem til den dialogen. Det er også kommet meldinger om at oppstart av prosjektet kan bli utsatt ett år. Det er bra – fordi det gir oss bedre tid på å finne løsninger for å sikre fremkommelighet i byggeperioden, sier Mo.